Berlingske Business
17:42

Nu kan du endelig tjekke mobildækningen derhjemme

pix-Tjekditnet.dk
Sådan vil det se ud, når danskerne om få dage på www.tjekditnet.dk selv kan se, hvilke selskaber der kan levere den bedste mobildækning lige dér, hvor de bor. Energistyrelsen smugforeviste tirsdag de nye funktioner, og man kan komme meget detaljeret ned på landkortet. Foto. Thomas Breinstrup

Om få dage får danskerne endelig mulighed for et samlet overblik over, om de faktisk har valgt det rette mobilselskab på deres hjemadresse, når tjekditnet.dk med næsten to års forsinkelse udvides fra kun at dække internetforbindelser til nu også at omfatte mobildækning. Men der er kæmpe forskelle på mobiltelefonernes kvalitet, så måske bør man også skifte telefon.

Om ganske gå dage bliver det muligt for danskerne selv at slå op og se, hvilke mobilselskaber der dækker hvor godt på netop deres adresse.

Energistyrelsen, som er ansvarlig for netstedet www.tjekditnet.dk, åbner udvidelsen af opslagskortet, så man ikke længere blot kan undersøge mulighederne for internetforbindelser over fastnettet, kabel-TV-nettet eller fibernettet men også mobildækningen, sådan som allerede den forrige regering under Helle Thorning-Schmidt krævede det.

Funktionen skulle have været lanceret for næsten to år siden, men det har været vanskeligt at få produceret retvisende og sammenlignelige kort. Det er der imidlertid styr på nu, og kortene vil blive opdateret fire gange om året. Dækningen og hastighederne tager af hensyn til sammenligneligheden udgangspunkt i, at man har den nyeste telefon, selv om en stor del af danskerne faktisk har telefoner, der ikke kan udnytte mobilnettene fuldtud, fordi teknologien hele tiden udvikles.

Kun udendørs dækning måles lige nu

Hvor man tidligere på teleselskabernes dækningskort meget bredt kunne se, om der var GSM-/2G-dækning, 3G-dækning eller 4G-dækning i et område, vises nu langt mere detaljeret på de enkelte teleselskabers dækningskort og på www.tjekditnet.dk, hvor god dækning og hvor høj en hastighed man kan forvente at få på den adresse, som man er interesseret i. Her kan man se dækningen helt ned i kvadrater på 60 x 60 meter.

Dækningskortene viser kun den udendørs dækning, fordi det er det, som teleselskaberne og myndighederne i første omgang er blevet enige om at ensrette. 80 procent af mobilbrugen sker imidlertid indendørs, men mere end 50 procent af den indendørs brug sker ved at koble mobiltelefonen på det trådløse net derhjemme, så man faktisk ikke bruger mobilnettet. Indendørs mobildækning er altid dårligere end udendørs, fordi mure og vægge spærrer for signalerne.

»Der er meget stor interesse for præcise dækningskort ude hos kunderne. Det højner også tilliden til teleselskaberne, så det er i højeste grad kundepleje,« siger Torben Rune, administrerende direktør for Netplan, som rådgiver virksomheder og kommuner om teleforhold.

Det brede samarbejde om at løse problemerne er unikt.

»Ingen andre lande er nået lige så langt som Danmark,« sagde Robert Lindgaard fra Energistyrelsen, da Ingeniørforeningens teledivision, IDA Tele, tirsdag formiddag samlede en række af landets eksperter til et seminar om, hvor god mobildækningen er i Danmark.

Ekspert: Meget, meget stor forskel på telefonernes kvalitet

Gert Frølund Pedersen er professor ved Aalborg Universitet og en af landets førende mobileksperter. Han står bag de officielle målinger af de populæreste mobiltelefoner i Danmark og deres ofte dårlige antenner trods de lige så ofte svimlende priser.

»Der er stort set ingen forskel på, hvor godt en mobiltelefon sender og modtager. Den store forskel er i antennen, som reelt er et stykke blik eller et printkort, og hvordan man benytter telefonen. Hænderne er faktisk det allerværste. Man kan nemt holde et sted, hvor antennen er meget følsom, så man kun får en hundrededel af effekten fra senderen. Man kan godt lave noget, der er godt - der er bare lige problemer med at få det ind i telefonerne, og der er meget, meget stor forskel på telefonmodellerne,« forklarer han.

Målingerne sender gang på gang Apples iPhone-telefoner - Danmarks mest solgte mobilmærke - helt i bund. Det betyder derfor virkelig meget, hvilken telefon man køber.

»Der er 25 gange forskel på signalstyrken mellem bedste og dårligste telefon. Apple laver fine produkter men har det problem, at de ikke er nemme at sende og modtage på. Flytter man hånden to millimeter, mister man 100 gange signalstyrken. Der er mindst 100 gange forskel på at bruge en iPhone S6 Plus med hovedsæt, og hvis man holder dem i hånden. Der er simpelt hen for mange telefoner, der ikke er lavet til forbrugere med hånd og hoved, og der er alt, alt for stor variation. Det er ikke rimeligt,« siger Gert Frølund Pedersen.

Danmark kræver offentlig mærkning af kvaliteten

Der er til gengæld meget lille forskel på tavle-PCer. Det er primært telefonerne, der har problemet, siger professoren.

»At 99 procent af effekten går ind i hovedet, og kun en procent bruges til kommunikation, er altså ikke smart,« siger Gert Frølund Pedersen.

Han er helt overbevist om, at den mærkningsordning af mobiltelefoner, som bl.a. Danmark og Sverige har ønsket af få i EU, vil have stor virkning på valget af telefoner, fordi folk kan se kvaliteten. Det vil nemlig tvinge mobilproducenterne til at forbedre kvaliteten, fordi de ikke ønsker at ligge i den dårligste kategori.

Flere kommuner er begyndt at stille krav til telefonens antennekvalitet, når kommunerne fornyer deres egne aftaler med tele- og internetselskaberne.

»Der har været flere forsøg på at få EU-Kommissionen til at få gennemført en mærkningsordning. Det er meget vigtigt at presse på og fastholde det som en politisk prioritet,« siger Jakob Willer, direktør i telebranchens organisation, Teleindustrien i Danmark.

Tættere på = højere hastighed

I Danmark bruges mange forskellige radiofrekvenser til mobiltelefoni og mobildata. Tommelfingerregelen er, at jo lavere frekvensen er - i øjeblikket 800 MHz mod 2.600 MHz -, jo længere rækker signalet, og jo bedre trænger det ind gennem bygninger, mure og vægge.

Jo tættere man er på en mobilmast, jo højere hastighed får man normalt også - men mastens kapacitet deles mellem alle dem, der lige nu bruger forbindelsen, så hvis mange er på samme mast, får den enkelte bruger mindre fart på.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen