Berlingske Business
17:41God weekend

Nu henter TDC 800 medarbejdere hjem igen

TV kanaler TDC snød kunderne med falsk pris BV.: TDC og YouSee
Foto:

YouSees kundeservice, som har været udliciteret i tre år, rykker tilbage til telegiganten som led i en skærpet kamp om at holde på kunderne. Om få uger lanceres YouSee More med fordele til kunder med flere produkter hos TV-giganten.

Danmarks største TV-leverandør, YouSee, tager sin kundeservice, som gennem tre år er blevet passet ude i byen, tilbage og indleder samtidig en indsats, som med ekstragoder skal holde på de kunder, som i dag har mere end en ting - TV, mobiltelefon eller internetforbindelse - hos det TDC-ejede selskab.

Tilbageflytningen af de 800 kundeservicemedarbejdere i Sønderborg, Aarhus og København sker fra 1. december. De godt 40, som sidder i Kingston i Storbritannien, flytter dog ikke med tilbage.

Direktør: Kundeservice skal være tæt på

»Vi tager de 800 ansatte, som for tre år siden fulgte med udliciteringen af kundeservice, tilbage til os selv. Det er et ekstremt spændende og stort skridt og essentielt for mig, at de igen bliver en del af TDC. Det bliver klart bedre for YouSee, så vi kan fokusere på de eksisterende kunder og gøre dem så glade som muligt. Kundeservice er ikke nemt - det har jeg ti års erfaring med -, og derfor skal den være så tæt på som muligt,« siger Jaap Postma, som 10. maj 2016 blev koncerndirektør for YouSee, hentet fra TDCs hollandske pendant, KPN, hvor han var direktør for de mere end dobbelt så mange privatkunder.

Han understreger, at udliciteringen af kundeservice til callcentergiganten Sitel i 2014 ikke var en forkert beslutning.

»Sitel var essentiel i den periode, hvor vi havde fokus på at samle TDC og YouSee. Det var ekstremt hårdt, hvilket var en af grundene til at ønske, at andre tog hånd om kundeservicen. Og det var virkelig en hjælp. Den beslutning var rigtig, men den nye om at tage kundeservice hjem igen er også rigtig, for nu er vi klar til at tage dem tilbage,« siger Jaap Postma til Berlingske, som er klar over, at det er en investering, hvor gevinsten først kommer senere.

Alle TDC-koncernens privatkunder blev sidste år flyttet over til og samlet hos YouSee. TDC er Danmarks største på alle fire områder: fastnettelefoni, mobiltelefoni, TV og internetforbindelser.

Yousee

YouSee More er »et fleksibelt fordelsprogram«

Samtidig gør YouSee klar til en yderligere oprustning i kampen om kunderne - især at holde på dem, der allerede er i butikken. Det sker med lanceringen af YouSee More om kort tid. Her skal de kunder belønnes, som har flere produkter fra YouSee.

»Vores fokus ligger på de eksisterende kunder, som vi vil give fordele, hvis de har flere end et produkt hos os. Derfor lancerer vi inden for nogle uger YouSee More, som giver dem fordele og skal sikre, at de er glade for at være kunder her. Der bliver tale om et fleksibelt fordelsprogram, som vil gælde alle husstande, ikke kun familierne, og hvor kunderne selv skal kunne vælge, ligesom bland-selv-TV,« siger YouSee-direktøren uden at ville nærmere ind på detaljerne før lanceringen.

TDC-koncernen har samlet på et år mistet 18.000 private mobilkunder, 75.000 fastnetkunder, 22.000 internetkunder og 56.000 TV-kunder, og 33,8 procent af de 1,3 millioner tilbageblivne TV-kunder klarer sig nu med den lille TV-pakke. YouSee forsøger derfor at holde sig interessant ved at tilbyde en TV-boks med muligheder for f.eks. at kunne starte forfra i en direkte udsendelse, som man kom for sent ind i, et TV-arkiv, optagemuligheder, leje af film, lettere mulighed for at skifte mellem klassisk TV og netbaserede streamingtjenester samt - vigtigst af alt - at kunne lave bland-selv-TV, altså selv skifte kanaler (ud over grundpakkens 25 faste) ud og vælge til og fra, når man ønsker det, blandt både TV-kanaler og streamingtjenester. Men kun en tredjedel af YouSees kunder har endnu en TV-boks til at kunne gøre det. Resten klarer sig med de gamle, faste og ofte udskældte TV-pakker. Nye YouSee-kunder og alle, der skifter fra et YouSee-abonnement til et andet, er dog nu tvunget til at få en TV-boks, da alle abonnementer automatisk indbefatter boksen.

pix-Bland selv

YouSee går efter hele husstanden

Nu sætter I så også til januar priserne op på både TV og internetforbindelse med 10-20 kroner om måneden. Frygter I ikke, at folk overvejer noget andet eller skifter til en mindre TV-pakke?

»Vi kan ikke ignorere, at alle de store sportsrettigheder stiger i pris. Vi forsøger at begrænse prisstigningerne så meget som muligt, for hvis det bliver for dyrt, vil folk netop vælge andre ting. Vi forsøger faktisk at sænke priserne ved at skabe noget, som afbalancerer de stigende indholdspriser. Det er ikke et let job, men når alle er i kamp om kunderne, tvinger det os til at arbejde bedre og hurtigere på markedet,« siger Jaap Postma.

Han håber, at YouSees efterårslancering af en ny TV-boks, der kan overføre ultra-HD-billedkvalitet og optage udsendelser, så de ligger på en netserver i stedet for på selve boksen og dermed være tilgængelig via en internetforbindelse, kan være endnu en brik, der holder på kunderne.

»Mit fokus er husstanden. Vi vil levere telekommunikation til husstanden. Her er bredbånd et essentielt element, måske det vigtigste. Hvis vi sælger en TV-forbindelse, vil vil sælge bredbånd med. Det er den bedste løsning for kunden, og det er i vores interesse at ændre købet til et husstandskøb,« siger YouSee-direktøren og understreger, at det kræver investeringer i både bredbåndsnet, mobilnet og TV-net - også på indholdssiden.

Bland-selv er vejen frem

Og han er ikke i tvivl om den fremtidige retning for YouSee:

»Alt, hvad vi gør nu, går mod bland-selv. Det er det optimale for kunderne, som kan skabe deres egen TV-pakke og lægge andre tjenester ovenpå uden at miste de gamle fordele, de har i deres abonnement,« siger Jaap Postma.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen