Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Nu gør det ondt på Apple og Samsung: Salget af tablets rasler ned

pix-Paven
Pave Frans er blandt dem, der - her offentligt - bruger sin tavle-PC, men salget går tilbage, og tavlen er mere og mere blevet synonym med en billig skærm. Arkivfoto: Ettore Ferrari, EPA/Scanpix Foto:

Både Apple og Samsung oplever tocifret dyk i salget af iPad og Galaxy Tab.

Med tocifrede fald i salget oplever Apple og Samsung på tætteste hold, hvordan tavle-PCer ikke længere har den store interesse, som de havde engang.

Tavle-PCer bliver nu i stigende grad betragtet som en billig, ekstra skærm. Til gengæld stiger salget af de såkaldte 2-i-1-computere, hvor skærmen kan tages af tastaturet og fungere som en mere fuldblods computer - f.eks. Microsofts Surface Pro 4 og Apples iPad Pro.

I januar-marts faldt det globale salg af tavlerne med 14,7 procent, viser nye tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt. Apple, som stadig ligger som nummer 1, er gået 18,8 procent tilbage, mens Samsung som nummer 2 har produceret 28,1 procent færre tavlecomputere i perioden. Apple solgte kun 10,3 millioner iPads, og markedsandelen på verdensplan er nu nede på 25,9 procent. Samsung solgte kun seks millioner Galaxy Tabs og har nu en markedsandel på 15,2 procent.

Amazon er som en ildkugle

Sammenlagt blev der i januar-marts solgt 39,6 millioner tavle-PCer på verdensplan mod 46,4 millioner for et år siden. Der har stort set været konstant nedgang, siden julesalget i 2013 toppede med 78,6 millioner styk.

Amazon, der begyndte som en internetboghandel men i dag er en kæmpe koncern, har haft stor succes med sine billige Fire-tavlecomputere og solgte i 1. kvartal 2,2 millioner styk. Det rækker til en markedsandel på 5,7 procent og en tredjeplads på verdensmarkedet. Kinesiske Lenovo er nummer fire med en markedsandel på 5,5 procent, mens kinesiske Huawei indtager femtepladsen med en markedsandel på 5,2 procent.

Andre mærker står for de resterende 42,6 procent af markedet.

2-i-1-computerne er på et år steget til et salg på flere end 4,9 millioner styk. Det er det hidtil højeste salg, der er målt i 1. kvartal, og det svarer til en trecifret vækstrate, selv om det stadig er beskedent i forhold til tavle-PC-salget.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen