Berlingske Business

Nu går Facebook ind i kampen om dine brugte ting - vil være seriøs konkurrent til DBA

Facebook mobiltelefon
Arkivfoto Foto:

Mandag åbner Facebooks markedsplads i en række europæiske lande, herunder Danmark. Det er en trussel mod eksistererende platforme, vurderer forbrugerekspert.

De seneste år er en stribe af lokale Facebook-grupper åbnet med navne som »Køb, salg og bytte«, »Brugte IKEA møbler« og »Markedspladsen«. Mandag samler Facebook det for dig under en fane med navnet »Markedsplads«.

Virksomheden har allerede lanceret tjenesten i en række andre lande, og nu kommer den altså til Danmark. Det er en seriøs udfordrer til eksisterende markedsplatforme, vurderer forbrugerekspert overfor Jyllands-Posten.

»Det er en meget dygtig spiller, der kommer på markedet. Facebook er verdensmester i personlige og målrettede tilbud, fordi de kender deres brugere så godt,« siger Dorte Wimmer, forbrugerekspert ved Retail Institute Scandinavia til Jyllands-Posten.

hippieNY

Tjenesten »Markedsplads« åbner mandag i 17 nye lande. Ifølge Facebook selv er tjenesten en praktisk måde at opdage, købe og sælge ting. Den skal gøre det lettere at handle lokalt, lyder det.

Ifølge Facebook klikker 450 millioner brugere sig i forvejen ind på grupper, hvor man kan handle, hver eneste måned. Nu bliver det samlet under en fane, der skal gøres synligt ved et ikon i bunden af Facebook-skærmen. Firmaet lægger vægt på, at man med den nye tjeneste kan føle sig godt tilpas ved at købe og sælge ting på nettet.

Artiklen fortsætter under billedet
marketplace
Det lille butiksikon i bunden af skærmen repræsenterer en seriøs konkurrent til sider som Den Blå Avis

I forvejen findes i Danmark sider som Den Blå Avis, Trendsales og Trabono. Forbrugerekspert Dorte Wimmer vurderer over for Jyllands Posten, at de er i risiko for at blive byttet ud, fordi der er en tendens til at folk bruger færre apps, men til gengæld holder fast i dem, de bruger.

Direktøren for Den Blå Avis, Nikolaj Gjerding Larsen, tror på, at der er plads til både Facebook og DBA.

»Det er ikke noget nyt, at der kommer nye spillere ind,« siger han til Jyllands-Posten.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen