Berlingske Business
12:10Ny milliardbøde fra Vestager til Apple-partner

Nu går den vilde datajagt i København

20BUSTrafik-i-Koebenhavn.jpg
København håber at kunne bruge og kombinere så mange af sine egne og andres data, at byen kan blive smartere, renere og mindre energiforbrugende, fordi man får øje på nye mønstre og med mobilapplikationer kan give folk en hjælpende hånd til f.eks. at komme hurtigere frem i trafikken. Foto: Linda Kastrup

Om en måneds tid begynder den hidtil største, målrettede detektivjagt i hovedstadens IT-systemer efter spændende data. De skal bruges til at lave nye mobilapplikationer, der skal spare energi, forbedre miljøet og gøre det lettere at finde en parkeringsplads, men også levere gratis brændstof til nye, kreative virksomheder.

Enorme datamængder, som lige nu ligger mere eller mindre gemt i IT-systemer i Københavns Kommune og Region Hovedstaden, skal nu ud at arbejde for at skabe et bedre klima og miljø, give en mere effektiv transport, få bragt energiforbruget ned og skabe nye job for kreative hoveder i hovedstadsområdet.

Københavns Kommune skyder fire millioner kroner og Region Hovedstaden yderligere fem millioner i en femårig aftale med den japanske teknologiproducent Hitachi, som i løbet af det kommende år skal udvikle den teknologiske platform til en portal, der skal samle og kunne kombinere offentlige og private virksomheders data, så der kan udvikles en masse smarte løsninger med mobilapplikationer.

De første to planlagte bliver en applikation, hvor virksomheder og private husstande kan sammenligne deres eget energi­forbrug med andres og dermed få øje på muligheder for at nedbringe det, og en applikation, der skal motivere folk til at tage en mere energivenlig vej på arbejde eller til bestemmelsesstedet.

hardware

Allerbedst for vækst og innovation

»Vi kan se, at vi bliver frontløbere også på dette felt, sådan som vi er på andre dele af det begreb, som kaldes for »smart city«. Vi gør noget, som andre også har forsøgt sig med, men typisk indeholder deres portaler ingen eller få private data, der kan bruges til innovation og til at skabe nye applikationer. Her er vi længere fremme, og dermed kan vi hjælpe vækstlaget af innovative, små virksomheder, som alene eller sammen med større virksomheder kan skabe nye løsninger og produkter,« siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), til Berlingske.

Alle data, der bruges, bliver anonymiseret, så ingen navngivne personer kan identificeres. Der kommer heller ikke personfølsomme oplysninger med. Datalovgivningen skal overholdes, men informationerne stilles gratis til rådighed for alle.

»Vi giver ikke Hitachi monopol på data. Jeg forventer meget hurtigt at se resultater. Hitachi har lagt et udviklingscenter i København (i Ørestaden, red.), hvilket for mig indikerer, at der er et marked med meget stor interesse for adgang til data, især hvis disse er kvalificerede. Vi kan ikke regne ud, hvor meget vi får ud af det, men vi har data, vi har selv behovene, og vi har kommercielle parter og forskere og videnvirksomheder. Ved at bringe alle i spil kan vi skabe det allerbedste økosystem for vækst og innovation,« siger Frank Jensen.

Han minder om, at det ofte er de små danske virksomheder, som udvikler løsninger til de store, som herefter kan sælge dem.

»Mange har talt om data som vejen til vækst og innovation. Nu har vi gjort, hvad vi kan, for at give det allerstørste bidrag, så vi kan få bl.a. nye cleantech- og nye miljøløsninger i byen. F.eks. kan man udvikle en applikation, så man kan finde en ledig parkeringsplads og evt. reservere den hjemmefra. Det vil bidrage til at reducere trængslen og forureningen i byen, men kræver, at offentlige og private parkeringsdata spiller sammen. Så det spændende bliver: Kan vi bruge de data, vi har?« siger overborgmesteren.

pix-Google-datacenter

Klar til eksport

Under daværende videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) blev der for snart fire år siden sat gang i at give større adgang til at bruge offentlige data til innovation, så der kan skabes nye virksomheder og nye job. Mange myndigheder lægger nu data ud, men endnu i mere begrænset omfang, og de er ikke nødvendigvis komplette eller fyldestgørende. Det vil komme for dagen, når dataene skal bruges i praksis, så datakvaliteten hos myndighederne selv dermed bliver bedre fremover.

Hitachi er ved at gøre klar til start i udviklingscenteret i Ørestaden.

»Det unikke er sammensætningen af komponenterne og selve samarbejdet samt måden at bruge det hele på til at fremme velfærden og byen selv. Vi skyder et tocifret millionbeløb i dette og vil bruge 10-12 personer til at udvikle platformen og derefter have en håndfuld mennesker til at bemande arbejdet, som helt klart bliver et detektivarbejde. Vi skal finde ud af, hvilke data der egner sig til at arbejde videre med, og hvordan vi skaffer dem. Jeg forventer absolut, at det bliver noget, som vi vil bruge senere ude i verden, for mange storbyer efterspørger det. Hele fidusen er, at det kører på en åben platform, så de data, der er tilgængelige, bliver nemme at bruge på alle teknologiske platforme, og det er unikt,« forklarer Hans Lindeman, som leder Hitachis europæiske konsulenthold på området for sammensmeltning af data.

Hitachi indledte i november 2014 samarbejde med Bispebjerg og Frederiksberg hospitaler, hvor Hitachis researchere skal analysere med henblik på at forbedre effektiviteten på hospitalerne. F.eks. er der sat sensorer på køleskabe, frysere og medicinrum for at finde mønstre i, hvornår de går i stykker, så kostbar medicin eller forskningsmateriale ikke går tabt.

krystalkugle

Svært at måle i penge

For at komme problemet med dårlige data og den svære tilgængelighed til livs skal Hitachi sammen med det aarhusianske Alexandra-Instituttet, som arbejder for at få forskningen ud i praktisk arbejde, køre et træningsprogram, så kreative sjæle blandt virksomheder og app-udviklere oplæres i at bruge de stadig større mængder data. Træningen begynder dog først, når portalen og dermed teknikken er på plads.

»Det er ofte meget svært direkte at sige, hvad værdien af de såkaldte big data-løsninger er. Spørgsmålet er, om man skal forsøge at måle det i kroner og øre. Hvis man f.eks. nedbringer tiden på at finde en P-plads, kan man måske måle en bedre luftkvalitet, og værdifuld arbejdstid spares samtidig med, at trafikken glider lettere. Den gennemsnitlige pendler sparer måske ti minutter om dagen. Big data, som i øvrigt ikke nødvendigvis er store løsninger, har som primært formål at forbedre beslutningsgrundlagene, så man kan træffe hurtigere og bedre beslutninger, fordi man pludselig kan se sammenhænge i data,« siger analysechef Anders Elbak fra analysehuset IDC, som følger teknologimarkederne tæt.

pix-Google-top

Han understreger vigtigheden af at sikre, at der informeres godt om de gratis data, som lægges ud, så andre opdager dem og ved, hvordan de skal bruge dem.

»Samtidig er det jo sådan, at jo mere man ved, jo mere ved man også, hvad man ikke ved. Efterhånden, som man får styr på sine data, finder mange ud af, hvor de mangler ekstra data,« forklarer han.

Aftalen med Københavns Kommune og Region Hovedstaden indebærer, at Hitachi forpligter sig til at dække et eventuelt driftsunderskud og skal sikre, at data udbydes i mindst fem år.

Læs mere:

http://data.kk.dk

Københavns Kommunes nuværende udbud af gratis, tilgængelige data

http://www.odaa.dk/

Aarhus Kommunes udbud af gratis, tilgængelige data

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen