Berlingske Business
17:42

Nu får bilen sin helt egen internetforbindelse

pix-Telia Sense
Den lille sorte dims er en overdimensioneret tændstiksæske indeholdende SIM-kort til mobilnettet (til venstre). Den sættes i det særlige stik i bilen (i midten), som biler helt tilbage fra 2001 er udstyret med, og laver så et kørende, trådløst net i bilen, samtidig med at den samler data sammen om bilen og kørslen. Fra mobilappen (til højre) kan man så følge med og blive klogere på sin kørsel samt vælge, hvilke tjenester man ønsker at købe og bruge. Foto: Thomas Breinstrup

Telia kobler bilen på mobilnettet, så der er underholdning på bagsædet, mens bilen og kørslen selv taler med de tjenester, som man har koblet på den nu smarte bil.

1,8 millioner danske biler - eller størstedelen af den danske vognpark - kan nu få deres helt egen internetforbindelse, og så er der åbnet for nye tjenester i massevis, som kan kobles på og følge med bilen rundt i Danmark og udlandet.

Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, lancerer nu teknologien »Telia Sense Car«, som siden 1. november 2016 har været afprøvet i Sverige og nu kommer til Danmark. Benzindrevne biler fra årgang 2001, dieseldrevne biler fra årgang 2004 og lette lastbiler op til 3.500 kilo fra 2007 kan være med. Målet er at gøre det sjovere at køre bil og gøre det enklere at være bilejer.

Den lille æske med mange muligheder

Telia Sense er en lille, 7,5 centimeter lang dims, altså lidt større end en lille tændstiksæske, som kobles på bilen i det særlige stik, som bilerne har et enkelt af. Æsken har indbygget SIM-mobilkort, som kan fange mobilnettet med forbindelser til og med 4G og kan oprette et trådløst internet i bilen, så op til fem enheder kan kobles på dette trådløse net. Der følger 20 gigabyte data med pr. måned i Danmark og lidt færre til brug i EU. Desuden er der Bluetooth-radioforbindelse og GPS i den sorte æske, som styres og passes med en mobilapplikation.

Når man tager i bildøren, går der 60 sekunder, så er udstyret vågnet og klar til brug.

»Ud fra de ting, den kan aflæse, kan der skabes tjenester til brug i dagligdagen: Den ved, hvor bilen holder. Man kan markere, at næste tur automatisk skal med i kørselsregnskabet. Og accelerometeret måler, om der er rystelser i bilen, og giver besked. Man kan også se, hvordan og hvor hårdt man kører. Vi bruger over 20 timer om måneden i bilen, og mange unge sidder bagi med deres iPad - desværre ofte uden SIM-kort, selv om vi gerne vil sælge dem det. Nu får de samme internetoplevelse som derhjemme,« siger Jens-Peter Meesenburg fra Telias nye Division X, som udvikler det økosystem, som Telia håber at få bygget op sammen med partnere.

Iphone

Bilejeren bestemmer, hvilke data der skal afleveres

Man kan - afhængigt af biltypen - i mobilappen også få en advarsel om lavt batteri, påmindelse om dækskift, indbrudsalarm og følge med i logbogen for bilen, som automatisk samles sammen. Der er også en kørebog, så man efterfølgende kan markere f.eks. arbejdskørsel, som kan sendes som Excel-fil til ens e-mailadresse. Der indsamles også kørselsstatistik, hvor man i et overblik kan se, hvor mange ture man har kørt, hvor længe de har varet, og hvor langt man samlet har kørt - også fordelt på ugedage.

Jens-Peter Meesenburg understreger, at kunden ejer alle data, men at Telia har lov til at hente de data, som skal bruges til de enkelte tjenester. Bilejeren kan selv slå til og fra, om data må udleveres til de tjenester, som man vælger at bruge.

»Det bliver forhåbentlig stort for en hel masse danske bilejere - det første, lillebitte skridt ind i den fagre, nye verden, hvor alt kobles sammen, og hvor vi skal prøve at skabe et økosystem sammen med vores partnere og finde ny omsætning og ny værdi for vores brugere. Det er skridt i at blive den nye type teleselskab, som vi gerne vil være. Man skal være lidt modig,« siger Morten Bentzen, administrerende direktør for Telia i Danmark.

Han understreger, at der ikke er tale om en revolution, men mener alligevel, at der er tale om »den største opgradering af den samlede, danske bilpark nogen sinde«.

pix-Roaming

Mobilappen er omdrejningspunktet

Telia Sense-æsken koster 995 kroner at købe. Derefter betaler man 99 kroner om måneden i mobilabonnementet, inklusiv de 20 gigabyte data. Man skal registrere sig gennem Telias netsted med sin e-mailadresse, bilens registreringsnummer og et kreditkortnummer for at kunne starte og vil så kunne se, hvilke tjenester man kan bruge i netop sin bil. De eksterne tjenester, som man gennem appen efterfølgende vælger at bruge, klarer og afregner man direkte med den virksomhed, som tilbyder dem.

Parkeringsselskabet Easy Park, forsikringsselskabet Alka og vejhjælpsselskabet Viking Assistance er med fra starten, men Telia forventer, at der hver måned vil komme nye tjenester til, som præsenteres i mobilappen, så man kan vælge dem til.

Alka har gennem flere år selv haft en særlig boks til bilen, som måler folks kørsel.

»Omkring 10.000 danskere kører i dag med en Alka-boks, hvor vi håber at give dem en positiv hjælp til at køre mere fornuftigt ved at give dem en individuel og lavere pris og præmie til den enkelte bilist baseret på den faktuelle køreadfærd og i sidste ende redde nogle menneskeliv. Det samme er vi ude efter her: At få fat i de data, som bilen samler sammen. Derfor giver vi gratis Telia Sense til nye Alka-kunder,« forklarer Thomas Egede Kragh, der er direktør for Alkas digitale forretningsudvikling.

Alle skal kunne være med

Telia understreger, at økosystemet er åbent. Derfor er målet, at man skal kunne vælge mellem f.eks. flere forsikringsselskaber eller værksteder. Meningen er også senere at udvikle Telia Sense til erhvervsbrug.

Man vil - ligesom med andre mobilabonnementer - kunne købe ekstra data, hvis de 20 gigabyte ikke dækker behovet.

De data, som bilen indsamler, gemmes på Telia-servere inden for EU. Hvis man siger abonnementet op, bliver alle data slettet.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen