Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Nu er Windows Phone officielt død

pix-Windows Phone
Husker du dem - de gamle Windows-telefoner? Nokia satsede hele forretningen på sammen med Microsoft at forsøge at bryde Googles og Apples dominans på mobilområdet. De tabte. Her er Nokias Lumia 1520-smartphone i karakteristisk gult (som blev udsolgt, fordi det altid var den farve, der blev annonceret med) og med en skærm på seks tommer, anno 2013. Arkivfoto: Nokia/EPA/Scanpix Foto:

Microsoft har trukket stikket til sin største satsning i mobilverdenen, som aldrig fik mænget sig med Googles Android og Apples iOS.

Stikket er nu trukket. Det er officielt slut med »den tredje vej« på mobilfronten, Windows Phone 8.1, der ikke længere vil blive hverken opdateret eller understøttet af Microsoft.

11. juli var »dødsdatoen« for styresystemet, der skulle have fravristet Googles Android og Apples iOS det solide tag i mobilbrugerne. Windows Phone 8.1 var en stor opdatering, som skulle give Microsoft - verdens største softwareproducent - et solidt fodfæste på det stadig vigtigere mobilmarked. Her kom Microsofts digitale assistent, Cortana, på banen, og frem for alt bød Windows 8.1 på en helt ny brugerflade med de berømte fliseikoner. Det var fjerde udgave af Microsofts mobilsoftware.

Øv, det er der heller ikke...

Snart efter købte Microsoft hele Nokias produktion af Windows-mobiltelefoner, Lumia-serien, for 40,5 milliarder kroner for at sætte trumf på og for selv virkelig at kunne styre udviklingen.

Men det gik aldrig, som Microsoft forventede. Windows-telefonerne fængede aldrig i større stil, og derfor oplevede mobilejerne konstant, at mange af de applikationer, som de kendte fra deres gamle telefonverden eller havde hørt venner og bekendte bruge, ikke fandtes til Windows.

Det førte til et hurtigt og kraftigt fald, og i dag er andelen af lommer med en Windows-telefon i så beskeden, at der snart skal elektronmikroskop til for at få øje på den i statistikkerne.

I Danmark er der ifølge analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt, solgt sammenlagt 381.000 Windows-telefoner mellem 2010 og 2017. Til sammenligning blev der i Danmark alene i årets første tre måneder solgt 309.000 Android-telefoner.

pix-OnePlus 3T

Windows Phone 10 lever endnu

Microsoft indstillede reelt sin mobilproduktion i 2016 og tog en nedskrivning, der var næsten lige så dyr som selve købet af Nokias mobilproduktion. Derfor er Nokia selv gået ind i mobilproduktionen igen, denne gang dog med selskabet HMD Global, som har tidligere Nokia-folk i ledelsen, og som holder til ved Nokias eget hovedsæde i Espoo ved den finske hovedstad, Helsinki. HMD har købt rettighederne til at producere mobiltelefoner under Nokia-navnet, men denne gang er det med Android som styresystem.

Næsten alle Windows-telefoner, som stadig er i brug, anvender fortsat Windows Phone 7, Windows Phone 8 eller Windows Phone 8.1 - og ingen af dem vil nu blive opdateret med hverken nye funktioner eller sikkerhedsrettelser fra Microsoft. Kun omkring 20 procent af Windows-telefonerne bruger den nye Windows 10 Mobile OS-software, som spiller tæt sammen med PCer med Windows 10, og »10eren« har fortsat Microsofts fulde opbakning.

Det er derfor ikke endegyldigt slut med Microsofts mobileventyr, men der er skruet ned på meget lavt blus.

Microsoft har i steget valgt at satse på at producere egne bærbare PCer og tavle-PCer under navnet Surface og stadig med Windows som styresystem. De er til gengæld blevet en god succes, selv om priserne ligger i den absolut høje ende af skalaen.

pix-Vestager

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen