Berlingske Business

Nu er Spotify mere end 16 milliarder dollar værd

pix-spotify
Spotify har nu 60 millioner betalende lyttere og er fortsat verdens største musikstreamingtjeneste. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand, Scanpix Foto:

Interessen for verdens største musikstreamingtjeneste får den til at stige voldsomt i værdi forud for en kommende børsnotering.

Trods dundrende underskud vokser værdien af verdens største musikstreamingtjeneste, Spotify, der nu er omkring 16 milliarder dollar værd.

Spotify, der er svensk, rygtes at være på vej mod en børsnotering enten senere i år eller næste år. Det har gjort den ni år gamle streamingtjeneste hele tre milliarder dollar mere værd nu, end den var i juni, vurderer kilder over for nyhedsbureauet Reuters, og hvis efterspørgslen efter de kommende aktier fortsætter, og brugerskaren fortsætter med at vokse, kan Spotify godt runde 20 milliarder dollar, når selskabet måtte gå på børsen i New York.

60 millioner betaler for at lytte

I dag har Spotify over 60 millioner betalende lyttere, hvor det i 2012 var blot fem millioner. Dertil kommer de mange flere, som mod at få reklamer med undervejs lytter gratis med på musikken. I alt har Spotify 140 millioner aktive brugere.

Spotify vil ikke kommentere vurderingen af selskabets værdi.

Spotify blev grundlagt i 2008 af blandt andre Daniel Ek, som fortsat er topchef, og blev på rekordtid verdens største musiktjeneste. Positionen er bevaret, selv om konkurrenter som Apple Music, Deezer, Amazon Music, Google Play Music m.fl. er kommet til siden. Herhjemme driver TDC YouSee Play.

pix-Bland selv

Lys forude trods kæmpe underskud

Det er imidlertid ikke en forretning, der giver overskud. I 2014 var underskuddet på 1,2 milliarder kroner, i 2015 på 1,3 milliarder kroner, og sidste år var det helt oppe på 3,8 milliarder kroner. Indtægterne er dog steget med over 50 procent til 3,4 milliarder dollars eller 21,5 milliarder kroner, hvilket får investorerne til at håbe på, at der langt om længe snart kan tjenes penge på Spotify.

Blandt andet har det kostet dyrt at få nye aftaler med musikselskaberne halet i land.

Omsætningen på musikstreaming - altså lytning over internetforbindelsen - voksede i 2016 med 60,4 procent og sikrede, at det samlede musiksalg i verden for andet år i træk steg efter 15 år med fald i omsætningen, viser tal fra musikbrancheorganisationen International Federation of the Phonographic Industry (IFPI).

pix-Streaming

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen