Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Nu er Facebook tættere på faktacheck af nyheder

FACEBOOK-AI/VIDEO
Foto:

Brugerne skal nu hjælpe med at markere falske nyheder. Facebook har selv sporet adskillige kilder til de falske meldinger.

Falske nyheder, der spredes i lyntempo over Facebook, skal stoppes snarest muligt. Derfor har det sociale netværk som første skridt indledt samarbejde med en række organisationer, som skal faktachecke omstridte nyheder.

Facebook, der siden 2014 er børsnoteret, havde ved udgangen af september 1,18 milliarder daglige brugere, heraf 256 millioner i Europa. De vil fremover få lettere ved at indrapportere falske nyheder, samtidig med at Facebook ændrer på sine reklameregler, så de, der lægger de falske nyheder ud, får sværere ved at få økonomiske gevinster ud af det, hvis folk faktisk klikker på de falske artikler og bliver ledt til netsteder, der ofte er fyldt med masser af annoncer. Facebook vil nu gå disse links igennem og spærre for muligheden for, at disse netsteder fremover kan reklamere på Facebook.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Facebook1
Facebook-brugere i USA kan nu afprøve den nye funktion og markere, hvis de mener, at en nyhed, som dukker op, er falsk. Man kan samtidig vælge at sende besked om det til den, der sendte nyheden videre. Foto: Facebook

Falske nyheder sendes til faktacheck

Torsdag gik Facebook i gang med at teste de nye værktøjer i USA. Brugerne får nu mulighed for at markere noget som en falsk nyhed og muligheden for at kunne sende besked til den, der oprindelig delte opslaget, og meddele, at artiklen er et falsum.

Hvis en artikel får tilstrækkeligt mange markeringer, vil den blive sendt til et hold af partnere, som faktachecker den. Facebook har indledt samarbejde med flere nyhedsmedier som nyhedsbureauet Associated Presse, ABC News, FactCheck.org, PolitiFact og Snopes. ABC News' direktør, James Goldston, fortæller til New York Times, at han nu har et hold på en håndfuld ansatte, som vil træde ind og kontrollere fakta i historierne ud fra deres erfaring på nyhedsområdet. Holdet vil løbende offentliggøre, hvad de finder ud af. Ingen af partnerorganisationerne bliver betalt for deres arbejde.

Artikler, der er blevet markeret som falske, vil Facebook sørge for at rangere lavere i folks nyhedslister. Hvis nogen alligevel beslutter at ville dele artiklen med andre, vil der dukke et vindue op med beskeden om, at der er rejst tvivl om artiklen.

Facebook undersøger muligheden for at inddrage endnu flere partnere.

22BUSJIMMY-MAYMANN-124338.jpg

Pres på Facebook efter præsidentvalgkamp

Kampen mod falske nyheder er en kovending fra Facebook. Den kommer efter voksende kritik af, at det sociale netværk ikke gjorde nok for at bekæmpe problemet under den amerikanske præsidentvalgkamp. Facebook er i voksende omfang blevet stedet, hvor mange henter de fleste af deres nyheder, og Facebook ønsker at øge den tid, som folk tilbringer her. Derfor er presset mod Facebook vokset for at træde i karakter, selv om Facebook-stifter og -topchef Mark Zuckerberg for bare få uger siden kaldte det en »skør ide«, at falske eller misvisende nyheder på Facebook skulle have sikret den republikanske præsidentkandidat, Donald Trump, sejren. Nu bliver Facebook imidlertid tvunget til at reagere, selv om Facebook selv længe har stået fast på, at man var en neutral, teknologisk platform.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Facebook2
Facebook indfører nu i USA muligheden for at markere nyhedshistorier som falske, hvorefter de faktacheckes af blandt andre medieorganisationer og markeres som vist her. Samtidig vil Facebook sørge for, at de rykker længere ned på folks nyhedslister. Foto: Facebook

De falske nyheder var ofte af sensationel karakter og skulle appellere til konservative vælgere. De blev, siger kritikere, ofte spredt meget bredere end nyheder fra de store medier.

Nu går Facebook til kamp mod »de værste af de værste« af de oplagt falske nyheder, som »spammere sender ud for egen vindings skyld«, som Facebooks ansvarlige for nyhedsfunktionen på det sociale netværk, Adam Mosseri, skriver i en meddelelse.

Den skærpede indsats vil kun gå efter falske artikler og ikke ramme hverken debatterende eller satiriske indlæg.

08BUS20161129-130245-4-1640.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen