Berlingske Business
10:38Bjarne Corydon ny chef for Børsen

Nu er det bedemændenes tur til at blive disruptet

Begravelse.nu
Foto:

Ny hjemmeside vil gøre det lettere og billigere at indhente tilbud fra bedemænd, når ens nærmeste skal ud på den sidste rejse.

Først var det taxa- og hotelbranchen, siden bilbranchen med hjemmesider som Autobutler.dk, og nu er disruption-bølgen kommet til en bedemandsforretning i nærheden af dig. Begravelse.nu hedder tilbudsportalen, der skal hjælpe efterladte og pårørende med at indhente tilbud fra bedemænd.

»Det er en branche, der er tabubelagt - der er berøringsangst. Vi vil helst ikke tale om døden, det er jo et meget ømt punkt, og der er jo ikke nogen, der tænker, at man vil spare nogle penge, når man skal lægge sine kære i graven,« fortæller Denni Pultz Gottfredsen, direktør hos Begravelse.nu.

Peter Michael Oxholm Zigler.

Og det er denne berøringsangst og tabuisering, som fire århusianske iværksættere bag Begravelse.nu vil forsøge at gøre op med.

»Konceptet er jo afprøvet i mange andre brancher: Hotelbranchen, autobranchen, så hvorfor ikke give det et skud i den her branche? Vi har tænkt meget på forbrugeren i det her, ikke så meget på bedemanden, de driver en forretning ligesom alle mulige andre. Etikken i det skal selvfølgelig være i højsædet, det er ikke sådan, at vi skal være prispressere,« uddyber Lasse Rostgaard Andersen medstifter af Begravelse.nu.

Inspiration fra Autobutler.dk

Det kan virke noget makabert at få ideen til nytænkning af bedemandshvervet med udgangspunkt i brugte, rustne biler som Autobutler.dk. Ikke desto mindre ser iværksætterne bag Begravelse.nu flere ligheder end forskelle mellem de to hjemmesider.

»Vi ved godt, at det at skulle begrave ikke er det samme som det at skifte kobling i sin bil, men jeg tror, at det drejer som at få forklaret, at udviklingen i det her, det er da mindset som vi kender fra, når vi skal have ny computer, så går vi jo på Pricerunner og ser, hvor vi kan få den billigt,« fortæller Lasse Rostgaard Andersen.

michael

Som efterladt opretter man en forespørgsel på hjemmesiden, og sitet sørger så for, at man får op til tre tilbud fra bedemænd, så man kan sammenligne deres services og priser, inden man vælger bedemand.

»Når man så har valgt en bedemand, bliver du sat i dialog direkte med bedemanden og kommer ud til ham og har et møde, hvor man så planlægger alle detaljerne,« forklarer Denni Pultz Gottfredsen.

Egne erfaringer

Som efterladt bliver Begravelse.nu gratis at benytte, og hjemmesiden vil også tilbyder artikler og skriverier om, hvordan man stiller sig som efterladt i flere mulige og umulige situationer:

»Vi vil gerne lave en platform, hvor man som efterladt kan få svar på sine spørgsmål, for når et familiemedlem eller en bekendt afgår ved døden, så opstår der pludselig en masse spørgsmål, som man ikke anede eksisterede,« forklarer Lasse Rostgaard Andersen medstifter af Begravelse.nu.

værksted

Han fortæller videre, at han selv har manglet en portal som Begravelse.nu.

»Jeg har tidligere selv været involveret i at arrangere en bisættelse, og jeg må sige, at jeg var udfordret både med at skulle arrangere det men også med prisgennemsigtigheden i den branche. Det har ikke været super overskueligt, og det er jo ikke område, hvor man har ressourcer til at sætte sig ned og forhandle priser og sådan,« forklarer Lasse Rostgaard Andersen.

Over 30 bedemænd allerede

Selvom sitets portalservice først gik online for to dage siden har over 30 bedemænd allerede tilmeldt sig, og det glæder direktøren, at de er kommet godt fra start:

»Bedemænd generelt er jo en meget konservativ branche, der bruger rigtigt mange  markedsføringskroner på de lokale trykte aviser,« forklarer Denni Pultz Gottfredsen og uddyber:

»Bedemændene har jo en forretning, og de tjener penge hver gang kirkeklokkerne ringer, hvis man skal sige det lidt karikeret.«

Reform RB PLus Der skal ryddes ud i uddannelsesskoven RB PLUS Un

Det koster 995 kroner for en bedemand at have en bruger på Begravelse.nu.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen