Berlingske Business

Nu er den hjemme: Dell bag verdens største IT-opkøb

Dell
Foto:

Computerproducenten Dell har indgået en aftale om at købe softwareselskabet EMC for 63 mia. dollar.

Den amerikanske computergigant Dell har opkøbt softwareselskabet EMC for svimlende 63 mia. dollar svarende til 420 mia. kroner.

Dermed er der tale om den handel nogensinde mellem to IT-virksomheder. Opkøbet kommer dog ikke i nærheden af AOL køb af medievirksomheden Time Warner for 1.285 mia. kroner tilbage i slut 1990erne, før dotcom-boblen bristede i 2001.

pix-Dell

Med købet er der for alvor varslet nye tider for Dell. En faldende efterspørgsel efter pc'er har længe betydet, at computerproducenten har været på jagt efter mere lukrative forretninger, og her har Dell altså identificeret datalagring som et centralt vækstområde.

»Vores nye selskab vil blive exceptionelt godt positioneret til vækst i de mest strategiske områder i fremtidens IT-branche,« siger stifter og direktør, Michael Dell.

EMC-US-M&A/DELL

Joe Tucci, bestyrelsesformand og administrerende direktør for EMC, kalder kombinationen nødvendig for at navigere i et hav med pludselige forandringer.

Salgsrygterne har summet

Med opkøbet vil hver EMC-aktionærer modtage 158 kroner per aktie plus nye aktier bundet til værdien af ​​VMware, en softwareproducent, som EMC også råder over.

Den usædvanlige struktur vil gøre det muligt for Michael Dell, som ejer 70 procent af selskabet, at lykkes med et modigt opkøb, mens han beholder kontrollen af VMware, som desuden vil fortsætte med at være børsnoteret.

EMC-US-M&A/DELL


Det kommer næppe som nogen overraskelse, at EMC er blevet solgt. Gennem længere tid har rygterne nemlig svirret om et salg.

For et år siden lød det eksempelvis, at Dell-konkurrenten HP var klar til at købe EMC. Havde fusionen dengang gået igennem mellem de to selskaber, ville markedsværdien i stedet have lydt på astronomiske 750 mia. kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen