Berlingske Business

Nu bliver det igen dyrere at bruge sin mobiltelefon

phone
Foto:

Efter et årti med faldende priser er det igen blevet dyrere at bruge sin mobil, viser Politikens pristjek

København: Prisen for at bruge sin mobil er i løbet af de seneste ti år næsten halveret, selv om nye tjenester og hurtigere netværk er kommet til. Men nu går den ikke længere, viser Politikens mobilpristjek, som afspejler de seneste prisstigninger på området.

Sidste år ved samme tid kunne brugerprofilerne i pristjekket klare sig med abonnementer, der var 100-200 kroner billigere om året.

Det er et tegn på, at konkurrencen på markedet er forringet, mener cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Martin Salamon.

- Det er dybt foruroligende, at det kan lade sig gøre, at de fire store spillere på markedet hæver priserne med næsten de samme beløb.

- Jeg tror ikke, at der er aftaler mellem selskaberne, men der er åbenbart borgfred og en forståelse om ikke at udfordre hinanden på den prisforhøjelse, siger Martin Salamon til Politiken lørdag.

Avisens tjek af priserne på mobiltelefoni afspejler, at TDC, Telia, Telenor og 3 alle har sat priserne op i løbet af det seneste halve år.

TDC lod fra oktober priserne stige med ti procent for nye kunder hos Fullrate, Telmore og YouSee. Telia og Telenor fulgte trop, og 3 lagde ti kroner oven i sit lavprisprodukt hos Oister

- Telemarkedet er meget dynamisk, og derfor diskuterer og justerer vi løbende vores tilbud til markedet. Det vil dog altid ske med udgangspunkt i, at Oister skal være bedst til prisen, siger Jesper Bennike, direktør for Oister, til Politiken.

Prisstigningerne kom på trods af, at stordriftsfordele og den intensive brug af mobilnettet burde betyde, at priserne fortsat kunne falde. Det mener teleekspert Torben Rune fra rådgivningsfirmaet Netplan.

- I alle andre brancher er det sådan, at når forbruget stiger, og kunderne strømmer til, så falder priserne. I mobilbranchen er dataforbruget vokset med 85 procent på et år. Alligevel bliver abonnementerne dyrere. Det tyder på, at konkurrencen er svækket, siger Torben Rune til Politiken.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen