Berlingske Business

Novos IT-baby havde vokseværk i første halvår

NNIT
Virksomheden NNIT er født ud af Novo-gruppen. Foto:

NNIT, der er født ud af Novo-gruppen, oplevede salgsvækst i første halvår og øgede resultatet solidt.

Mens både Novo Nordisk og Novozymes har budt på skuffende regnskaber kan det nyeste medlem af Novo Nordisk-familien, NNIT, præsentere en solid fremgang i 2016's første halvår.

Det viser regnskabet, der netop er offentliggjort.

»Resultatet for første halvår bekræfter NNIT's evne til konsistent at levere profitabel organisk vækst i overensstemmelse med vores udmeldte forventninger,« skriver administrerende direktør Per Kogut.

Billede

I første halvår steg omsætningen med 6 procent il 1,3 milliarder kroner og driftsresultatet med 11 procent til 126 millioner kroner.

»Jeg er især opmuntret af den tillid, som flere markedsførende virksomheder har vist NNIT, hvilket har resulteret i et antal signifikante vundne kontrakter i andet kvartal,« skriver Per Kogut.

Udviklingen har været så overbevisende, at NNIT har valgt at give sine aktionærer et udbytte for halvåret på små 50 millioner kroner.

Det er specielt selskaber og finanshuse, der har bidraget til væksten for NNIT i første halvår. Salget til selskaber steg med 22 procent og salget til finanshuse med 32 procent.

MICROSOFT-XIAOMI/

Men den klart største del af omsætningen kommer fortsat fra IT-løsninger til medicinalindustrien, som NNIT er født ud af.

Salget til medicinalselskaber steg med én procent i halvåret til 779 millioner kroner, hvoraf 611,5 millioner kom fra andre selskabet i Novo Nordisk-gruppen.

»Andelen af omsætning, der kommer fra andre end Novo Nordisk-gruppen steg til 54 procent mod 51 procent i samme periode sidste år.«

»Dermed fortsætter tendensen, hvor NNIT gradvist bliver mindre og mindre afhængige af Novo Nordisk,« skriver NNIT.

NNIT

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen