Berlingske Business

Novo Nordisk sender NNIT på børsen

NNIT
Arkivfoto. Foto:

Novo Nordisk søger børsnotering af sit it-selskab NNIT, oplyser selskabet i en meddelelse på NNITs hjemmeside.

Novo Nordisk vil sende NNIT på børsen.

It- og rådgivnings-selskabet er helt ejet af Novo Nordisk, og hele provenuet ved en børsnotering vil tilfalde medicinalkoncernen.

Børsnoteringen har været undervejs i længere tid, og intentionen var oprindeligt at sætte selskabet til salg sidst i 2014, men markedsuro og skandalen omkring børsnoteringen af OW Bunker bremsede planerne.

Beslutningen er truffet på baggrund af en undersøgelse af mulighederne for en separat børsnotering af NNIT på Nasdaq Copenhagen, som NNITs bestyrelse har gennemført på opfordring af Novo Nordisk A/S. Undersøgelsen blev igangsat på basis af mange års solid vækst og indtjening i NNIT,« skriver virksomheden i selskabsmeddelelsen.

wall

Børsnoteringen er motiveret af muligheden for bedre adgang til kapitalmarkederne og for at »styrke kendskabet til NNIT’s brand.«

Dert fremgår ikke af pressemeddelelsen, hvor stort et provenu, der forventes af børsnoteringen, eller hvad tidsplanen er for it-selskabets børsdebut.

Samtidig med meddelelsen om børsnotering offentliggør NNIT årsregnkab for 2014 med en nettoomsætning, der stiger 9,3 procent til 2,4 milliarder kroner og et resultat af primær drift, som stiger 7,7 procent til 265 millioner kroner.

»Novo Nordisk er meget tilfreds med NNITs resultater, og vi er overbeviste om, at en ændret ejerstruktur bedre vil kunne understøtte NNITs videre udvikling og værdiskabelse og styrke selskabets markedsposition både i Danmark og internationalt, siger bestyrelsesformand for NNIT Jesper Brandgaard, som også er koncernøkonomidirektør i Novo Nordisk.

Antallet af medarbejdere steg med 246 til 2.375 i fjerde kvartal 2014, 70 af dem i Danmark, men ellers primært i Kina.

Administrerende direktør i NNIT, Per Kogut er stolt af selskabets resultater og overbevist om, at NNIT er godt positioneret til fortsat vækst.

»NNIT har gennemført en vellykket transformation fra intern it-afdeling i Novo Nordisk til en førende og anerkendt leverandør af it-services i Danmark. Vi har en bred vifte af serviceydelser, og vores forretning er fokuseret på kunder, der driver virksomhed inden for brancher med omfattende regulering, eller som har et komplekst it-setup, hvor vi kan udnytte vores erfaring fra det regulerede life sciences-segment,« siger Per Kogut.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen