Berlingske Business
15:48Udsigt til skattereform sender amerikanske aktieindeks i rekord

Novo-familiens lillebror brager ind på imageliste

Per Kogut er topchefen bag debutanten i Imageanalysen, IT-selskabet NNIT. Han er et virksomhedspolitisk væsen. Ligetil, flittig og velforberedt. Stolt af sin virksomhed. Stolt af sin familie. De to størrelser er balancepunkter i Per Koguts tilværelse, og selv når han er ude på markerne omgivet af får på sin gård i Vestsjælland, er han til at nå på mobilen.

Novo-klanen har fået et nyt familiemedlem med i Berlingske Business’ Imageanalyse. Det er slægtens IT-servicelevarandør, NNIT, som i 2015 gjorde sin entre på Københavns Fondsbørs. En succesfuld børsintroduktion.

Og oven i købet en debutant, der allerede i sit første år besætter en 29. plads blandt imagelistens 140 virksomheder.

Faktisk er kun ét debuterende danskejet selskab blevet højere placeret i Berlingske Business’ Imageanalyse i de seneste 15 år. Det var ATP, der i 2006 blev nummer 20 i sin debut på listen. For de historisk interesserede var det året, hvor ATP protesterede højtlydt mod en række kapitalfondes overtagelse af TDC.

Til gengæld er der en del imagepladser for NNIT at forcere, før det når op i selskab med de to blodsbeslægtede virksomheder – Novo Nordisk og Novozymes – begge i top 10 på imagelisten.

Slægtskabet giver reputation. Det er NNITs administrerende direktør, Per Kogut, både bevidst om og stolt af.

»Alle har respekt for Novo Nordisk. Og bare i de ti år, jeg har kendt Novo Nordisk, har virksomheden spundet guld og ikke mindst reddet mange menneskeliv. Jeg har folk ansat i NNIT, som siger, at de ikke er IT-supportere. De er med til at redde menneskeliv.«

Dog skal der ikke kimses af NNITs egne resultater. Det er dem, der bringer selskabet så højt op på listen i Berlingske Business’ Imageanalyse. Bugnende ordrebøger giver gode imagepoint blandt imagebedømmerne. Og alene her i foråret 2016 har NNIT føjet Pandoras globale forretninger, høreapparatvirksomheden Widex og Danske Bank til kundeporteføljen.

Det er resultater, som aftvinger imagemæssige point. Samtidig honoreres NNIT for, at virksomhedens omsætning gror organisk i et marked, der er præget af voldsom konkurrence.

Sidste år omsatte NNIT for 2,6 milliarder kroner og havde 2.500 medarbejdere, hvoraf omkring 900 arbejdede på ­kontorer uden for Danmarks grænser – i Kina, på Filippinerne, i Schweiz, i Tjekkiet og i USA.

Artiklen fortsætter under billedet
10BBM20160524-174409-3BM-13.jpg
Efter en lang arbejdsuge er Per Kogut tilbage på gården i Vestsjælland, hvor fårene udgør besætningen. Fotos: Thomas Lekfeldt

Koguts ledelsesmanual

Det er især på imageparametrene troværdighed, ansvarlighed og medarbejdere, at NNIT placerer sig i top 30 blandt de 140 virksomheder.

Parametre, der ligger Per Kogut, NNITs administrerende direktør, på sinde. Han påpeger, at slægtskabet til Novo Nordisk vægter, for kendskabet til NNIT i sig selv kan næppe være højt, Det har han ret i. NNIT rangerer som nummer 114, når kendskabsscoren i Imageanalysen opgøres.

Medarbejderne er også omdrejningspunktet i Per Koguts ledelsesmanual, hvor en af dogmesætningerne lyder: »Glade medarbejdere giver glade kunder, som køber mere«.

Det faktum er ikke til diskussion hos ham.

»Glem alle diskussioner om hønen og ægget. Glade, tilfredse og stimulerede medarbejdere kan flytte bjerge,« siger han.

En disciplin, der ifølge Per Kogut umiddelbart ikke burde være særligt kompliceret, men »som i sin mængde rummer kompleksitet«.

»For glæde ved at arbejde er vidt forskellig fra det ene menneske til det andet. For en handler det om, at arbejdspladsen har en god kantine, for en anden om, at der er bordtennis og pizza om aftenen, for en tredje om, at arbejdspladsen har en god moral og en høj etik, for en fjerde, at virksomheden er ambitiøs og leverer god kvalitet, og så fremdeles,« forklarer Per Kogut.

»Omvendt bliver en god kantine eller bordfodbolden på et tidspunkt en del af hverdagen. Derfor skal man hele tiden enten gøre opmærksom på, at vi har de her aktiviteter og fordele eller forny dem. Det er det, der er vanskeligt. Det er en konstant udfordring for mig – og givetvis også for dem, der arbejder omkring mig. Jeg vil gerne, at vi gør mere, men vi skal heller ikke ændre verden hver eneste dag, for at medarbejderne er glade.«

Eftertænksomhedens stille pause sætter sig i det store direktørkontor, inden Per Kogut trækker på skuldrene og tilføjer:

»Du vil naturligvis også kunne interviewe medarbejdere, som ikke er glade for NNIT.«

»Man kan dele NNITs personalegrupper op i tre: De nye, som oftest er ret begejstrede, og som synes, NNIT er et fedt sted at være. Og dem, der har været her i rigtigt mange år. De synes også, at det fungerer fint. Det er midtergruppen, der har været her i tre, fire, fem år, der siger, at nu skal der ske noget mere. Det er en never ending story, som man som chef altid slås med at komme i mål med.«

Artiklen fortsætter under billedet
10BBM20160524-174400-3BM-13.jpg
Foto: Thomas Lekfeldt

Koguts barndomsgade

Per Koguts livshistorie begynder på Frederiksberg. Barndommens gade hed Jacobys Allé, hvor Per Kogut voksede op sammen med en storebror og forældrene, der arbejdede for DSB og Codan.

»Mine forældre er bestemt ikke født med guldskeer i munden. Min far var værkfører og min mor kontorarbejder. Min far var også vicevært for at få økonomien til at hænge sammen.«

De år var præget af masser af tryghed og varme, hvor Per Kogut og broderen blevet opdraget til, at de skulle tro på sig selv, og at verden var stor og åben.

»Vi lærte, at man ikke behøver at være den bedst begavede. Men hvis man er flittig, kommer man langt. Og jeg synes, at jeg i alle henseender har været flittig. Og når man samtidig har glæde ved det, så forsvinder det negative ved at være flittig. Arbejdsomhed og ydmyghed var andre værdier i mit barndomshjem. Det var vigtigt, at man kunne se sig selv i spejlet, at man var et menneske, der var til at stole på.«

Per Kogut hjalp hellere end gerne onklen på Valby Langgade med at stå bag disken i hans chokoladebutik. Han valgte sågar gymnasiefesterne fra.

»Jeg kunne gode lide, at der var brug for mig, og det ansvar, han gav mig.«

Erindringen trækker i smilebåndene, når han fortæller om at ekspedere og om at gøre kasseapparatet op med summer, som for unge Kogut var astronomiske.

Artiklen fortsætter under billedet
10BBM20160524-174353-3BM-13.jpg
Foto: Thomas Lekfeldt

Koguts indgang til IT

I de år var sport, skole og arbejde omdrejningspunkterne. Da han kom på gymnasiet, arbejdede han som studentermedhjælper i finansieringsselskabet Alfina.

At Per Koguts arbejdsliv blev IT, tilskriver han en praktikplads hos hr. Jernbjerg i EDB-afdelingen i Codan. Der blev han fascineret af, at hulkort og datakort kunne erstatte håndskrift i kolonner. Den kombination tilsat Per Koguts kragetræer af en håndskrift og en flair for matematikkens mysterier åbnede nye rum. Ikke mindst, at IT kunne løse forretningsproblemer.

Per Kogut var den første i sin familie til at tage en akademisk uddannelse. Han begyndte på en helt ny uddannelse i 1983, som hed forvaltning med specialisering i anvendt datalogi, og hvor Per Kogut læste to hovedfag: datalogi og samfundsfag. Undervejs i studieforløbet »døde uddannelsen, men jeg er faktisk en af de få, der fik lov til at gøre den færdig.«

Studierne blev kombineret med arbejde hos Fritidsrejser, hvor Per Kogut blev data- og debitoransvarlig. Der var bud efter unge Kogut.

Artiklen fortsætter under billedet
10BBM20160524-174412-3BM-13.jpg
NNIT er ejet af Novo Nordisk og gik på fondsbørsen sidste år. Per Kogut har været direktør for NNIT i snart 10 år - og har været den, der for alvor har gjort NNIT til mere og andet end Novo og Novozymes’ it-selskab. I dag har de en lang række kunder i Europa og har også et datterselskab i USA og Kina. Per Kogut bor på landet i nærheden af Holbæk på en gård, hvor de har får.

Koguts arbejdserfaringer

Det er godt ti år siden, at journalisten bag denne artikel sidst var på interviewbesøg hos Per Kogut. Dengang var han ved at lukke et arbejdskapital i sit liv og på nippet til at åbne et nyt. Foran ventede NNIT.

Per Koguts arbejdserfaring rummede dengang to tiår – først hos SAS og siden hos Computer Associates (CA). År, hvor han i SAS havde været med til at udvikle det fælles­europæiske billetreservationssystem Smart, som siden kom til at hedde Amadeus og dengang var et af verdens største computerreservationssystemer.

I SAS sluttede han som IT-chef. Det var også her, han fik et af sine bedste ledelsesråd: Tro på dig selv.

Det fik han af sin nu afdøde chef Lejf B. Steensbo, hvorefter unge Kogut spurgte chefen, om det var hans navn, der lå i skuffen, hvis Steensbo fik en mursten i hovedet. Det var det nu ikke. Steensbo rådede Per Kogut til at søge nye udfordringer andre steder, medmindre et job i SAS’ hovedsæde i Stockholm havde hans interesse.

Det sidste var ikke tilfældet. I stedet kom han til CA i 1996, hvor han var med til at etablere virksomhedens konsulentafdeling i Danmark. Siden fik han ansvaret for Norden og til sidst hele Europa med 700 ansatte.

I CA blev hans erfaringshorisont udbygget med krisens anatomi, og han fik prøvet livtag med en turnaround af både økonomiske og menneskelige facetter.

Da han blev forfremmet til posten som administrerende direktør i 2001, skrantede CA økonomisk og var hårdt ramt af den bristede internetboble og den efterfølgende økonomiske afmatning. Erhvervslivets investeringer i ny teknologi var nærmest forsvundet. Bundlinjens farve var ikke noget at prale af i CA. Med Per Kogut i spidsen gennemførte softwareselskabets nordeuropæiske område en turnaround. Han indførte gammeldags købmandskab og en ny virksomhedskultur med nye værdier og en mere nøjsom og eftertænksom forretningskultur. Netop den turnaround betragter Per Kogut som en af sine største arbejdsmæssige successer.

Da han forlod virksomheden, var det med autoritet. Virksomheden var blevet en pengemaskine. Da han tog over, var underskuddet før skat på 150 millioner kroner, og fem år senere var bundlinjen forbedret med mere end en milliard kroner.

Resultaterne skal også ses i lyset af, at CA i USA i mellemtiden havde været involveret i en af de mest markante regnskabsskandaler i amerikansk erhvervsliv, hvor myndighederne rejste tiltale mod den tidligere topchef for regnskabsbedrageri og for at forsøge at lyve sig fra det.

Koguts udfordring

Netop i det morads var Berlingske på visit for ti år siden, lige før Per Kogut kom til NNIT.

NNIT var derimod en virksomhed med »flotte vækstrater både på top- og bundlinje og gode kunderelationer«. Primært i kraft af moderselskabet, Novo Nordisk.

Det var en udfordring, men en noget anderledes opgave ifølge Per Kogut. Hvilket krydderi kunne han tilsætte gryden, så der kom fut i NNITs ambitioner om at øge antallet af kunder såvel nationalt som internationalt uden for familiesfæren.

Det pirrede Per Kogut, at det ville kunne føje nye erfaringer til hans hidtidige meritter:

»Det, jeg tændte på, var, om jeg kunne gøre noget bedre i forhold til, hvad andre havde gjort, men også: Hvad ville Novo Nordisk med NNIT? Hvad var det for en rejse, NNIT var på? Ville man sælge det? Køre det ind i maven på Novo Nordisk? Ville man børsnotere det? Ville man slå det sammen med en anden industrispiller?«

Spørgsmålene var legio. Men Per Kogut var ikke i tvivl. Han sagde ja til jobbet. Og han trivedes, og i hans regeringstid er NNIT som nævnt vokset.

I stedet for at gøre sine hoser grønne hos vores nordiske naboer i Sverige, Norge og Finland valgte NNIT at falbyde sine varer i Kontinentaleeuropa og i England, hvor de store farmavirksomheder ligger. Derefter er NNIT rejst videre mod Kina og USA. Og her i forløbet stopper Per Kogut billedligt tal interviewet for at føje perspektiv til, hvor i verden NNIT befinder sig.

»Vi er en mellemstor dansk IT-virksomhed, så vi er ikke master of the universe. Vi har masser af arbejde at gøre, for markedet for IT-services til pharmaindustrien er mere end 200 milliarder kroner stort på verdensplan.

Så selv om makrokonjunkturerne falder eller stiger med ti procent, er det et marked, hvor der er masser af mulighed for at fange fisk. I øjeblikket gør vi det organisk. Novo Nordisk har en næsten 100-årig historie. Vi er nu 23 år gamle, så der er tid.«

Koguts forandringer

Men hvordan har Novo-ånden forandret dig?

»Jeg er blevet anderledes. Jeg er blevet roligere. Jeg havde nok lidt mere krudt i rumpen, dengang jeg var hos SAS og CA. Når jeg kigger tilbage, hænger det vel sammen med, at de virksomheder, jeg har arbejdet i, er forskellige. Men min alder spiller også ind. Jeg er blevet ti år ældre. Det har ikke gjort mig mindre ambitiøs, men jeg har lært af Novo Nordisk og deres lederkreds, at tålmod er i orden, samtidig med at man har orden i sit penalhus, og at det er i orden at levere resultater, selv om det tager tid.«

I den sammenhæng påpeger Per Kogut, at NNIT er blevet betydeligt bedre til at fokusere.

»Vi er blevet bedre til at rykke ind og sige, det er disse segmenter, vi skal koncentrere os om. Det er de store virksomheder i life science, topindustrivirksomheder, det offentlige og de finansielle virksomheder, vi skal betjene.«

Men samtidig er Per Kogut sig bevidst, at man aldrig er bedre end sin næste sejr.

»En af de læresætninger, jeg stadig arbejder efter, er: Jo længere tid der går godt, desto tættere er du på en fiasko,« siger han.

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen