Berlingske Business

Norsk problemknuser skal skabe dansk telesucces

07BUSPix-Hilde-Tonne.jpg
Hilde Tonne blev i 2014 valgt til årets kvindelige bestyrelsesmedlem i Norge. Foto: Nikolai Linares

Hilde Tonne træder ud af Telenors koncerndirektion fra 1. august for at stå i spidsen for Danmarks kommende næststørste teleselskab, når Telia og Telenor slår sig sammen.

Hun forstår sproget – bare der ikke bliver talt jysk.

Når sommerferien 1. august slutter for norske Hilde Tonne, rykker hun og familien fra Norge til Danmark, hvor hun indtræder som topchef for Telia og Telenors nye, fælles danske selskab, som endnu ikke har fået et navn, og som må vente til 2. september, før EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestager meddeler, hvilke betingelser der skal være opfyldt, før de to må gå sammen – som det første og eneste sted i verden.

pix-Telia/Telenor

Men 49-årig Hilde Tonne kender spillet. Hun sidder i dag i koncernledelsen for Telenor, der ligesom Telia hører til blandt verdens ti største mobilselskaber. Her har hun siden september 2011 haft ansvaret for industriel udvikling og forskning, altså bl.a. finde de bedste tiltag i Telenors nationale selskaber, standardisere dem og få dem ud bredest muligt i den norskejede telegigant. Hun sad forinden to år i Bangkok som næstkommanderende for Telenors stærkt ekspanderende operationer i Asien og har været med til to tidligere fusioner, selv om hun erkender, at denne bliver anderledes. Hilde Tonne har med sin norske baggrund – og modsat Telenors topchef i Danmark fra 2012 til for nylig, tjekkiskfødte Marek Slacik – fordelen af at forstå dansk, men efter at have siddet i koncernledelsen sammen med den i øvrigt tidligere Telenor-topchef i Danmark gennem ti år, Henrik Clausen, må hun erkende, at så snart der tales dansk på jysk, har hun – mod sin vilje – måttet slå over i engelsk.

Hun får den erfarne Søren Abildgaard, i dag administrerende direktør i Telia Danmark, som viceadministrerende direktør i det nye »Telianor«, og Telias finansdirektør, Dennis Kilian, som kassemester.

Hilde Tonne er uddannet civilingeniør i olieteknologi og arbejdede fra 1991 til 2007 i oliebranchen, inden Telenor hentede hende ind som koncerndirektør for kommunikation og samfundsansvar. Her fik hun en ilddåb, da dansk og norsk TV afslørede, hvordan Telenor og svenske Ericsson fik mobilmaster produceret i Bangladesh ved åbne syrebade, med brug af børnearbejde og efterfølgende udledning af urenset spildevand. Telenor satte øjeblikkeligt en oprydning og opstramning i gang. Siden har hun siddet med i den øverste Telenor-top, som hun om en måned træder ud af igen.

Hun blev i 2014 valgt til årets kvindelige bestyrelsesmedlem i Norge for »gennem sin karriere at have fået stadig nye udfordringer med øget grad af kompleksitet og omfang«. Det får hun brug for i Danmark, som er internationalt berygtet for den hårde konkurrence. Men hun sagde stort set ja på stedet, da hun blev tilbudt posten.

»Muligheden for at gå ind i et enkelt marked og få fokus og opbygge en fælles kultur og et fælles hold glæder jeg mig vældigt til,« siger hun på klingende norsk.

pix-Telianor

Det passer hende fint at flytte til København. Hendes yngste datter har nemlig – helt uafhængig af sin mors karriere – valgt at læse på Copenhagen International School, mens den ældste datter netop er færdig med gymnasiet og ønsker at studere medicin, meget gerne i København. Hvor privatboligen bliver, står endnu uklart, men det midlertidige kontor har til huse på hotel Crowne Plaza i Ørestad, helt adskilt fra Telias og Telenors danske forretninger, sådan som det skal være, indtil Margrethe Vestager har talt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen