Berlingske Business

Norge og Sverige rykker ind i TDCs direktion

pix-Carsten Dilling
TDCs koncernchef, Carsten Dilling, ophøjer nu Norge og Sverige i TDC-hierarkiet og opretter direktionsposter til de to nye landechefer. Foto: Mads Nissen, Scanpix Foto:

Norge og Sverige udgør nu så væsentlige dele af TDCs nordiske satsning, at telegiganten nu udnævner landechefer, som får sæde i TDCs direktion.

Gunnar Evensen, administrerende direktør for Norges næststørste kabel-TV-selskab Get og for TDC i Norge, er udnævnt til ny koncerndirektør for landet, mens Erik Heilborn, administrerende direktør for TDC Sverige, også fra 9. marts bliver koncerndirektør med ansvar for Sverige.

06BUS20150303-164751-35g.jpg

pix-TDC-butik

Begge indtræder i TDCs direktion. Herfra udgår til gengæld Asger Hattel, der er koncerndirektør for hele TDCs såkaldte wholesaleafdeling. Han skifter med udgangen af marts til en stilling som koncerndirektør i Nets, som bl.a. står for dankortet.

TDCs koncernchef, Carsten Dilling, vil indstil videre tage sig af wholesaleafdelingen.

»Rigtigt dygtige, kommercielle hjerner«

»Sverige og Norge spiller en mere og mere afgørende betydning for TDC-gruppens udvikling. De er to vækstben og forretninger på vej i tremilliarderkronersklassen. Derfor er det rimeligt at få de to herrer ind ved bordet, hvor beslutningerne træffes. De har på hver deres måde en lang, robust og solid erfaring fra tele- og kabel-TV-branchen og er nogle rigtigt dygtige, kommercielle hjerner,« siger Carsten Dilling til Berlingske.

Han finder timingen rigtig nu, hvor Asger Hattel har sagt op.

»Vi vil gerne have en kommandovej, der er så flad som muligt, og direktionen kan godt lide at have relativt godt hands-on på forretningen. Der er masser af rationale i at få dem med ind ved bordet - også så de bedre kommer til at kende TDCs værdier,« siger teletopchefen.

Han understreger, at TDC altid har lagt vægt på, at »landecheferne har et stort råderum og et uddelegeret ansvar, så de kan køre forretningen på deres præmisser«.

Norge skal være TDCs redningsplanke

TDC har på et år mistet 113.000 mobilkunder, 183.000 fastnetkunder og 3.000 bredbåndskunder og kun budt 26.000 nye TV-kunder velkommen i varmen.

Carsten Dilling lægger ikke skjul på, at 2015 også bliver et hårdt år. Derfor kikker man til Norge for at finde en redningsplanke, hvor TDC i september købte det Get for 12,5 milliarder kroner og lagde samtidig sin strategi om mod fremover at blive en underholdningskoncern. De 500.000 kunder har alle TV.

pix-Barcelona

pix-TDC-hovedsæde

»Der er sket et kraftigt løft i antallet af Get-kunder, som også har købt bredbåndsforbindelse, og nu kikker vi på at lægge mobiltelefoni oveni,« sagde Carsten Dilling til Berlingske for en måned siden, da TDC kom med sit seneste regnskab.

I dag ser han store synergier ved et samarbejde mellem norske Get og danske YouSee, der er Danmarks største kabel-TV-selskab og fuldt TDC-ejet, om den fremtidige udvikling af produkter. YouSee har i Danmark 1,2 millioner husstande som TV-kunder, mens færre har købet internetforbindelse og/eller telefoni gennem selskabet.

»Oveni har vi rigtigt mange skandinaviske, store kunder, som har behov for, at vi aherer meget velkoordineret,« siger TDC-chefen.

16 procent af TDCs samlede omsætning

TDCs norske division udgjorde i oktober-december fem procent af TDCs samlede omsætning, mens den svenske division stod for 11 procent. Omsætningen i Norge var på 1.271 millioner danske kroner med en bruttoavance på 631 millioner. I Sverige blev der omsat for 2.537 millioner kroner med en bruttoavance på 1.023 millioner.

TDCs direktion består foruden Carsten Dilling af viceadministrerende direktør og finansdirektør Pernille Erenbjerg, koncerndirektør for alle TDCs kunder Johan Kirstein Brammer, koncerndirektør for TDCs net og udvikling Peter Trier Schleidt, koncerndirektør for TDC Erhverv Jens Munch-Hansen, koncerndirektør for TDCs kundeservice Jens Aaløse og nu Gunnar Evensen for Norge og Erik Heilborn for Sverige.

pix-Taletidskort

pix-Casper Holst-Christensen

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen