Berlingske Business

Nordjysk software skal sikre burger-kvaliteten [

IT-virksomheden Lyngsoe Systems A/S i Aars, der tidligere hed Lyngsø Industri, har underskrevet en meget stor ordre på 30 mio. kr. med burgerkæden McDonalds.

Ordren drejer sig om et sporbarhedssystem, der kan give en detaljeret og sikker information om, hvor fødevarer befinder sig i McDonald¿s forsyningskæde.

Burgerkæden har 3500 restauranter i Europa, som får deres råvarer fra et utal af producenter og via 29 distributionscentre.

Med det nye system kan man til enhver tid spore partier af fødevarer, som af den ene eller anden grund ikke er i orden. Det betyder, at man meget mere præcist end tidligere kan finde frem til enkelte usikre produkter i stedet for at skulle tilbagekalde hele partier fra et givet område.

Systemet er baseret på stregkoder, som hele vejen gennem forsyningskæden aflæses papirløst frem til den enkelte restaurant.

Lyngsoe Systems har arbejdet emd teknologien i fire år, men for ét år siden kom der ekstra fart over udviklingen. Baggrunden var, at nye EU-bestemmelser, der træder i kraft ved årsskiftet, netop foreskriver, at man skal kunne spore fødevarer tilbage gennem distributions-, bearbejdnings- og produktionsleddet.

Også foderet

Reelt kan systemet gå helt derud, hvor det også registreres, hvilket foder dyr eventuelt fodres med.

McDonalds-ordren er ikke den eneste, Lyngsoe Systems har hentet på det nye system, men det er indtil videre den eneste reference, den nordjyske virksomhed har lov til at offentliggøre, oplyser salgs- og marketingdirektør Keld Ole Nielsen, Lyngsoe Systems.

Sporbarhedssystemer er ikke noget nyt for den nordjyske IT-virksomhed. Tværtimod har man kunnet trække på erfaringerne fra flere andre sporbarhedssystemer, som er udviklet i Aars. Lyngsoe Systems har udviklet lignenede systemer til vidt forskellige områder. Bl.a. har man udviklet et system til postvæsener og til lufthavne, hvor det dels handler om at spore forsendelser dels bagage.

Netop på grund af de nye EU-bestemmelser er der store forventninger til det nye fødevaresystem, der, som de øvrige systemer, er baseret på Lyngsoes program, Catellae.

Under udviklingen har nordjyderne arbejdet tæt sammen med McDonalds og kædens europæiske distributør, Alpha Gruppen, der er paraplyen over 36 europæiske virksomheder og 3.100 medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen