Berlingske Business

Nordisk Film spytter millioner i svenske spil

pix-The Hunter
PC-jagtspillet »The Hunter« fra svenske Avalanche Studios, som Nordisk Film nu køber sig ind i, er på rekordtid blevet en succes. Foto: Avalanche Studios

Med 100 millioner svenske kroner køber Egmont-koncernen sig ind i svenske Avalanche Studios.

Nordisk Film Games har foretaget sin hidtil største investering ved at skyde 100 millioner kroner i den svenske spiludvikler Avalanche Studios, der laver computerspil til PC og spillekonsollerne Playstation og Xbox.

Dermed vil Avalanche Studios, der er et af Nordens førende computerspilfirmaer, være bedre polstret til en international satsning. Avalanche Studios står bag spil som »Just Cause«, »Mad Max« og »The Hunter« - sidstnævnte har som PC-spil sikret sig syv millioner registrerede spillere.

Ejerandelen er hemmelig

Hvor stor Nordisk Film Games' ejerandel af selskabet bliver, vil parterne ikke afsløre, men Martin Walfisz, som er seniorpartner hos Nordisk Film Games, siger til det svenske dagblad Dagens Industri, at man normalt går efter 20-49 procent.

Avalanche Studios, der i dag har 270 ansatte i Stockholm og New York, er stiftet i 2003 af Christofer Sundberg og Linus Blomberg, som begge stadig er hovedejere. Selskabet omsatte i 2015-2016 for 247 millioner svenske kroner med et driftsresultat på 4,6 millioner kroner. Med pengene fra Nordisk Film, der ejes af Egmont-koncernen, skal der også ansættes flere.

Avalanche Studios har bevidst fravalgt at producere mobilspil men laver i stedet spil på sin egenudviklede teknologi, Apex (Avalanche Open World Engine).

»Det er fantastisk at have Nordisk Film om bord som partner. Denne investering gør det muligt for os at udvikle selskabet ydeligere og udgive flere computerspil af høj kvalitet,« siger Pim Holfve, der er administrerende direktør i Avalanche Studios.

Nintendo Switch-køber. Arkivfoto

Årets anden investering

Nordisk Film oprettede i 2016 Nordisk Film Games for netop at investere i nordiske computerspilvirksomheder. I januar købte Nordisk Film Games sig ind for ti millioner kroner i danske Flashbulb Games. Investeringen i Avalanche Studios er den anden, og der er ifølge selskabet flere på vej.

»Det nordiske spilmarked er i vækst, og computerspil ligger godt til Nordisk Film - vi har stor erfaring med at arbejde med kreative mennesker, kommercialisere et kreativt produkt og udvikle rettigheder,« siger Mikkel Weider, direktør for Nordisk Film Games.

Den danske spilbrancheforening Interactive Denmark forventer, at danske spilfirmaer i løbet af de næste tre år vil fordoble salget, så den samlede omsætning vil blive på henved 2,5 milliarder kroner. Målet er, at også eksporten og antallet af ansatte vil være det dobbelte om to-tre år.

Business man, touching computer tablet with 2017 number

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen