Berlingske Business

Nordens største teleselskab presset på profitten

SWEDEN TELIASONERA REPORT
Foto:

Teliasonera slås med faldende efterspørgsel og stor konkurrence på det nordiske marked, hvor 60 pct. af selskabets omsætning kommer fra.

Omsætningen i andet kvartal af 2013 endte på 25.274 mio. skr., godt 4 pct. lavere end omsætningen på 26.294 mio. skr. i andet kvartal 2012.

Driftsresultatet, ekskl. engangsposter, faldt til 7085 mio. skr. fra 7286 mio. skr. i andet kvartal sidste år, mens nettoresultatet, der kan henføres til moderselskabet, faldt med hele 16,9 pct. til 4031 mio. skr. fra 4852 mio. skr. i andet kvartal sidste år.

Selskabet fastholder forventningerne om en driftsmargin (EBITDA) på et "højere niveau" end i 2012, hvor marginen endte på 34,5 pct. Nettoomsætningen i lokal valuta eksklusive opkøb og frasalg forventes på samme niveau som i 2012, hvor den post endte på 104,9 mia. skr.

Teliasoneras direktør, Per-Arne Blomquist, skriver i regnskabet, at Teliasonera fortsat vil reducere personaleomkostningerne, hvilket forventes at være tydeligt i anden halvdel af 2013. 1050 medarbejdere af i alt 1800, der skal afskediges, har allerede fået besked om forestående afgang, og Teliasonera vil reducere omkostningsbasen med 2 mia. skr. ved udgangen af 2014.

- Aktiviteterne beviser, at vi gennemfører vores strategi med fokus på den bedste kundeoplevelse, netværk af højkvalitet og omkostningseffektive operationer, siger direktøren i regnskabet.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen