Berlingske Business

Nordea: Fokus på iPhone i Apples regnskab

APPLE-PATENT/
ARKIVFOTO. Foto:

Den amerikanske it-gigant Apple kommer tirsdag aften med regnskab, og her bliver det store fokuspunkt salget af iPhones, efter at flere underleverandører har oplyst, at december-kvartalet var dårligt, og at der specielt sidst i kvartalet var et svagt salg.

Det vurderer senioraktiespecialist Jesper Bamberger fra Nordea.

- iPhone er Apples største produkt og udgjorde i sidste regnskabsår to tredjedele af omsætningen. Det estimeres, at lønsomheden for iPhone ligger over gennemsnittet af Apples produkter, og derfor udgør iPhone sandsynligvis en endnu større andel af overskuddet. Apples fremtid afhænger således i høj grad af salget af iPhones, siger Jesper Bamberger.

pix-iPhone

Hvis Apple skal genvinde prædikatet som vækstaktie, betegner han det for nødvendigt, at salget af iPhones begynder at vokse igen. Det er imidlertid lidt af en udfordring, idet den forrige iPhone (iPhone 6) var så stor en succes, at den bliver svær at overgå.

- Vi vurderer, at Apple skal have mindst 72 mio. iPhones i december-kvartalet for at gøre markedet tilfreds. De mange nedjusteringer fra underleverandører har sænket markedets forventninger, men vi ser stadig risiko for kursfald, hvis Apple skuffer, siger Jesper Bamberger.

pix-Apps

Han vurderer, at en lav prissætning kan blive et springbræt for aktiekursen.

- Markedet har i et stykke tid frygtet for et dårligt iPhone-salg, og derfor er Apple en billig aktie. Du betaler kun godt 10 kr. for en overskudskrone i Apple (P/E 10,6x), mens du i det store S&P 500-indeks betaler godt 15 kr. for en overskudskrone (P/E 15,6x). Aktiens prissætning indregner således ikke vækst, og derfor er der også mulighed for et kursspring, hvis Apple overrasker, lyder vurderingen.

/ritzau/FINANS

RUSSIA-BUSINESS/

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen