Berlingske Business

Nokias ejere siger ja til Microsoft

NOKIA-MICROSOFT/
Nokias bestyrelsesformand og fungerende topchef, Risto Siilasmaa, forklarede om salget af Nokias mobildivision på den ekstraordinære generalforsamling tirsdag eftermiddag. Foto: Antti Aimo-Koivisto, Reuters/Scanpix Foto:

Om få måneder overtager den amerikanske softwaregigant Finlands gamle nationalsymbol.

Nokia har sagt sit endegyldige farvel til de verdenstinder, som engang var finnernes stolthed.

På den ekstraordinære generalforsamling tirsdag eftermiddag har Nokias aktionærer tirsdag eftermiddag nikket ja til, at den amerikanske softwaregigant Microsoft i løbet af 1. kvartal 2014 overtager hele mobilbutikken for 40,5 milliarder kroner.

Næsten fuld opbakning

99,7 procent af aktionærerne sagde god for handelen og overdrager dermed den tidligere mobilkonge i hænderne på Microsoft efter tab på 3,1 milliarder euro i 2012 og 590 millioner euro i de første ni måneder af 2013.

Nokia måtte i begyndelsen af 2012 afgive mobiltronen til sydkoreanske Samsung, som siden har været verdens største mobilproducent.

Nogen vil lægge en vis symbolik i, at den ekstraordinære generalforsamling blev holdt i Helsinkis skøjtehal.

Nokias tidligere topchef, den canadiske tidligere Microsoft-direktør Stephen Elops rolle i frasalget har været stærkt diskuteret i Finland. Finske medier har kaldt ham en »trojansk hest« med henvisning til de skjulte computervira, som kan fjernstyres og pludselig bryder ud. Og skældsordene blev ikke færre, efter at det kom frem, at Elop, der tiltrådte som den første ikke-finne på topposten i september 2010, samtidig med sin fratræden får et gyldent håndtryk på hele 140 millioner kroner, selv om han reelt fortsætter i samme job hos sin tidligere arbejdsgiver, Microsoft.

Men Nokia fortsætter

Frasalget af mobildivisionen betyder ikke enden for Nokia. Nokia-koncernen fortsætter med tre hovedområder og ejer fortsat Nokia-navnet. Den største - og økonomisk givtigste - del er Nokia Solutions and Networks (NSN), der er verdens tredjestørste leverandør af mobilnet og udstyr til samme efter svenske Ericsson og kinesiske Huawei. Det er NSN, der har været Nokias store indtægtskilde gennem en længere periode, og som fremover vil udgøre omkring 90 procent af Nokias omsætning.

Også Nokias kort- og lokationstjeneste Here, som tidligere hed Nokia Maps, er fortsat Nokia-ejendom og en stadig vigtigere indtægtskilde, som Nokia udnytter bredt. Endelig består hele Nokias forretning for såkaldt Avancerede Teknologier, altså patenter og teknologiske rettigheder, som Nokia ejer, og som der kan tjenes gode penge på.

Microsoft køber foruden mobilforretningen retten til i ti år at kunne bruge udvalgt Nokia-teknologi og kan ti år frem i tiden også anvende Nokia-navnet. Nokia selv kan kun anvende »Nokia« på mobiludstyr frem til 31. december 2015.

Udsigt til erstatning

Nokia-aktien er fordoblet i værdi, siden Microsoft-aftalen blev annonceret i september. Den lå mandag på 6,00 euro mod 1,33 euro sidste år - det laveste siden 1994.

Skulle frasalget være faldet til jorden, ville der vente Nokia-aktionærerne en erstatningsregning til Microsoft på 37,9 millioner euro eller 282,7 millioner kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen