Berlingske Business

Nokia vil tilbage: Angry Birds-chef skal genoplive telefoner

NOKIA CORP-PHONES/HMD
Foto:

Finlands telegigant Nokia vil tilbage på markedet for smartphones efter hårde år og omfattende fyringsrunder.

Nokia har været ramt af flere fyringsrunder, og nu vil selskabet igen satse på markedet for telefoner.

Pekka Rentala, den tidligere topchef for firmaet bag spilsuccessen Angry Birds, Rovio, er blevet ansat som marketingchef for selskabet HMD Global Oy, der skal relancere Nokia på telefonmarkedet.

I maj kom det frem, at HMD har indgået en aftale om at bringe Nokias telefoner tilbage på markedet.

pix-Nokia-bygning

Nokia var tidligere verdens største producent af mobiltelefoner, men satsede forkert, da smartphones skød frem og blev overskygget af Apple og Samsung.

Derfor blev den del af virksomheden solgt til Microsoft i 2014, og Nokia fokuserer nu på netværksudstyr.

For nylig fyrede Nokia næsten hver syvende af sine knap 7000 medarbejdere i Finland.

Rentala stod i spidsen for det finske selskab Rovio Entertainment, der står bag det populære spil til smartphones Angry Birds.

Han har tidligere arbejdet for Nokia fra 1994 til 2011. I 2015 skiftede han til Rovio, hvor han omstrukturerede og stod bag omfattende fyringsrunder.

Efter et år i jobbet trådte han tilbage.

Nokias telefoner og tablets kører på Androids styresystem. Telefonerne bliver fremstillet og distribueret af FIH Mobil, som er et datterselskab af Foxconn Technology.

Der er endnu ikke nogen tidsplan for relanceringen. Nokia beskæftiger over 100.000 mennesker i over 30 lande verden over.

FILE GERMANY ECONOMY NOKIA

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen