Berlingske Business

Nokia vender tilbage som mobiltelefon-brand

FILE GERMANY ECONOMY NOKIA
Nokia havde i slutningen af 0'erne en andel af det globale marked for mobiltelefoner på næsten 40 pct., men blev siden blev overhalet inden om af aktører som Samsung og Apple, før aktiviteterne blev solgt til Microsoft. Foto:

Det nyetablerede firma har sikret sig eksklusive globale rettigheder for de næste ti år til at skabe en ny generation af Nokia-brandede mobiltelefoner og tablets.

Nokia som mobiltelefon genopstår, efter at det finske selskab har udlicenseret rettighederne til varemærket til en virksomhed drevet af tidligere Nokia-medarbejdere.

Under aftalen har det nyetablerede firma HMD global sikret sig eksklusive globale rettigheder for de næste ti år til at skabe en ny generation af Nokia-brandede mobiltelefoner og tablets.

pix-Nokia, Espoo

En analytiker, som Bloomberg har talt med, vurderer dog, at det bliver svært at få succes i et marked, der er præget af så hård konkurrence.

- Der skal mere til end et velkendt mærke i dette konkurrenceprægede marked. Det vil blive vanskeligt at ruske op i markedet og tilbyde noget, der ophidser det vægelsindede marked, siger Annette Zimmermann, der er smartphone-analytiker hos Gartner.

Nokia Technologies vil for salget af de pågældende Nokia-produkter modsat modtage royaltybetalinger fra HMD, der også har indgået en aftale med Microsoft om Nokia-mærket til såkaldte feature-telefoner.

FINLAND-NOKIA/

HMD har planer om at investere over 500 mio. dollar over de næste tre år for at få Nokia-brandede mobiltelefoner tilbage på markedet.

Nokia havde i slutningen af 0'erne en andel af det globale marked for mobiltelefoner på næsten 40 pct., men blev siden blev overhalet inden om af aktører som Samsung og Apple, før aktiviteterne blev solgt til Microsoft.

I dag er Samsung global markedsleder med en markedsandel i første kvartal 2016 på 24,5 pct. efterfulgt af Apple med en andel på 15,3 pct. Det skriver Bloomberg News med henvisning til tal fra analysefirmaet IDC.

ALCATEL-AGM/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen