Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Nokia stopper Wimax-produktion

Nokia stopper Wimax-produktion - 1
Wimax er en af de trådløse teknologier, der kæmper om at blive standarden, som alle bruger. Men nu dropper Nokia den. Foto:

Den finske mobilkæmpes eneste produkt med den trådløse Wimax-teknologi lægges nu i graven.

Den langtrækkende, trådløse Wimax-teknologi har fået endnu et skud for boven, efter at den finske mobilgigant Nokia nu standser produktionen af sin eneste telefon af slagsen.

Wimax er en af de trådløse teknologier, der kæmper om at blive standarden, som alle bruger. Wimax er meget centreret om USA men anvendes også herhjemme. Men Wimax konkurrerer med LTE-teknologien, som omkring 80 procent af verdens mobiltelefonproducenter bakker op bag.

Wimax er navnet på en trådløs variant af bredbåndsinternet. Signalet kan teoretisk række op til 50 kilometer, og datahastigheden er større end traditionelle, trådløse net. Det vil kræve en parabollignende tallerken at modtage signalet, men så kan der både sendes og hentes data med stor hastighed. Fra antennen går ledninger ind i huset til en lille boks, hvor PC, telefoner m.m. kan kobles på. Wimax-teknologien kan trådløst sende signaler over meget stor rækkevidde og dermed undgå at skulle grave dyre kabler ned.

Ny model kan komme på tale

Nokias eneste Wimax-model er tavle-PCen N810.

»Den er nået til afslutningen af sin livscyklus,« lyder beskeden fra den finske mobilkæmpe, der står bag to af hver fem solgte mobiltelefoner i verden.

Nokia vil dog ikke udelukke senere at vende tilbage med en Wimax-telefon.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen