Berlingske Business

Nokia sidder tungt på mobilmarkedet

Nokia sidder tungt på mobilmarkedet - 1
Foto:

Selv om der er forskydninger blandt verdens største producenter af mobiltelefoner, er det stadig finske Nokia, der sidder tungt på tronen som verdens største mobilproducent. Men det kan være en stakket frist.

Selv om både Nokia, Sony Ericsson og en række andre mobilproducenter knager under finanskrisen, bliver der stadig solgt svimlende mængder af mobiler globalt. Og selv om Nokia sælger færre mobiltelefoner i den nye og mere stramme økonomiske virkelighed, er virksomheden stadig suverænt den største producent på verdensplan. Således blev en halv milliard Nokia-telefoner langet over disken i 2008. Det skriver computerworld.dk.

Listens nummer to og tre, Samsung og LG, solgte henholdsvist 200 millioner og 100 millioner mobiltelefoner sidste år. Amerikanske Motorola, der de seneste år er blevet mere og mere presset, er røget ned på en fjerdeplads.

Mens teleeksperten Torben Rune overfor avisen tilskriver vanens magt en stor del af Nokias enorme salg, fremhæver teleanalytiker John Strand, at Nokia er ufatteligt dygtig til at producere mobiltelefoner billigere end de andre - og bedre til at markedsføre dem. Han spår dog, at LG og Samsung på et tidspunkt vil slå sig sammen, og dermed skabe en asiatisk mobilproducent, der kan udfordre Nokia på førstepladsen.

Sony Ericsson langt nede på listen
I Danmark har svensk-japanske Sony Ericsson rimelig godt fat, men globalt halter selskabet efter amerikanske Motorola, der ellers er faldet gevaldigt af på den. Sony Ericsson sælger kun 96,9 millioner mobiltelefoner globalt.

Mobilproducenterne har over en kam annonceret lavere forventninger til den kommende tid, fordi recessionen får folk til at vente med at udskifte mobilen. Udviklingen rammer dog skævt - og producenter, der har stort salg i vesten, er hårdest ramt, fordi de vestlige forbrugere har smækket pengepungen hårdest i. Samtidig har kunderne en tendens til at holde sig fra de dyrere og mere avancerede modeller, når mobilen skal udskiftes. Det rammer producenter, der koncentrerer sig om dette segment. Både Nokia og Sony Ericsson har fyret folk, og også Apple har meddelt skuffende salg af deres iPhone, der har solgt mindre end ventet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen