Berlingske Business
17:07Pandora og Vestas fik høvl på rød aktiedag

Nokia opgiver sin VR-satsning og skal fyre

pix-Ozo
Ozo-kameraet, der kan filme 360 grader rundt, bliver nu aflivet af Nokia, som ikke kan få en forretning ud af sin satsning på den virtuelle verden. Foto: Nokia

Over 300 vil blive afskediget, efter at telegiganten ikke længere tror på at kunne tjene penge på den virtuelle verden.

Den finske telegigant Nokia opgiver sin satsning på den virtuelle verden, VR, og skal fyre over 300 medarbejdere.

Nokia Technologies, som har 1.090 ansatte, skal fremover have fokus på digital sundhed og salg af licenser til Nokias skatkiste af patenter. Investeringerne i VR-verdenen vil derimod blive mindre, og Nokia indstiller udviklingen af sit VR-kamera Ozo og anden hardware. Ozo-kameraet blev lanceret i 2015 som det første produkt fra Nokias digitale forretning, som Nokia håber kan bidrage til fremtidens vækst.

Langsommere udvikling end ventet

Kameraet kan optage film i 3D og bruges til spil, som herefter kan ses med VR-briller på, så man kan bevæge sig rundt i den verden, som man ser på skærmen. Prisen på kameraet blev allerede sidste år sat ned med 25 procent til 45.000 dollars, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Nokia oplyser, at de 310 stillinger, som skal skæres bort, først og fremmest vil blive fjernet i hjemlandet Finland, USA og Storbritannien. Ifølge det finske dagblad Hufvudstadsbladet vil de 190 stillinger blive nedlagt i Finland, og forhandlingerne med fagforeningerne er derfor straks gået i gang.

»Udviklingen af VR-markedet er gået langsommere end ventet, og det betyder, at Nokia Technologies vil reducere investeringerne og fokusere mere på mulighederne for at licensere teknologi,« skriver Nokia i en meddelelse.

pix-Tunnel

Kamp om øjnene

Nokia købte i 2016 det franske firma Withings, som arbejder med digital sundhed, for 170 millioner euro. Withings producerer aktivitetsmålere, blodtryksmålere og andet sundheds- og fitnessudstyr.

Der ventes i år solgt 13 millioner briller til både VR og AR - henholdsvis »virtual reality« og »augmented reality«, hvor førstnævnte er en ren digital verden og sidstnævnte en blanding af den virkelige og den digitale verden -, anslår analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt. I 2021 vil tallet stige til 81 millioner sæt briller. I år og næste år vil det være VR-brillerne, som sælger bedst.

Der er dog kamp om folks øjne. De store VR-producenter har måttet sænke priserne på deres VR-briller for at kunne stå konkurrencen. De billigste VR-briller, hvor man skyder sin telefon ind, så den fungerer som skærm, koster 300-400 kroner, mens de dyre, som kan selv og rummer andre funktioner - f.eks. Facebooks Oculus Rift, HTCs Vive og Sonys Playstation VR - når helt op på en investering omkring 5.000 kroner.

Nokia er verdens næststørste leverandør af mobiludstyr som master og bagvedliggende teknologi efter svenske Ericsson og havde ved udgangen af juni 102.000 ansatte på verdensplan.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen