Berlingske Business

Nokia går bedre end ventet

pix-Nokia
Overskrift
Foto:
 

Den finske mobilgigant nyder godt af ekstrabetaling fra Samsung men forudser »ret udfordrende« start på 2016.

Den finske storproducent af mobiludstyr, Nokia, tjener flere penge end ventet, blandt andet takket være en stor ekstrabetaling fra den sydkoreanske mobilgigant Samsung, men udrulningen af nye mobile netværk vil begynde at gå langsommere i år på et af Nokias vigtigste markeder, Kina.

Nokia, som i september 2013 solgte hele sin mobilforretning til den amerikanske softwaregigant Microsoft for 40,5 milliarder kroner (5,44 mia. euro), er i dag verdens næststørste producent af mobilnetværksudstyr efter svenske Ericsson.

Nokia kom ud af 4. kvartal med et overskud på 499 millioner euro eller 3,7 milliarder kroner. For et år siden havde Nokia overskud på 325 millioner euro. Omsætningen steg sammenlagt med tre procent til 3,6 milliarder euro, selv om indtægterne fra netværksdivisionen, Nokia Networks, som er Nokias største forretningsområde, faldt med fem procent til 3,2 milliarder euro. Til gengæld er indtjeningsgraden steget til nu 14,6 procent mod 14,0 procent for et år siden.

Udfordrende begyndelse på 2016

En afsluttet patentstrid mellem Samsung og Nokia bidrager til Nokias gode resultat. Nokia har samtidig formået at få styr på omkostningerne som modvægt til, at teleselskabernes investeringer i både Europa og Nordamerika går langsommere end tidligere. Salget i Europa gik syv procent tilbage, i Nordamerika var tilbagegangen på seks procent, hvorimod omsætningen på det kinesiske marked voksede med 17 procent. Nokias melding er derfor også, at de første tre måneder af 2016 »ser ret udfordrende ud«.

Nokia har netop overtaget sin fransk-amerikanske konkurrent, Alcatel-Lucent, hvorved Nokia i størrelse har overhalet kinesiske Huawei og nu er verdens næststørste producent af mobilnetværksudstyr.

Nokia-aktien er faldet 19 procent i værdi i år. Den finske mobilgigant er i øjeblikket 29 milliarder euro værd.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen