Berlingske Business

Nørder kan også være sexede

Nørder kan også være sexede - 1
Der er langt mellem kvinderne på de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser. Alt for langt. Det forsøger et multimedialt projekt nu at ændre på. Foto:

Det er især mødrene, man skal henvende sig til, hvis man vil øge andelen af kvinder på de naturvidenskabelige uddannelser. Forældrene skal bakke op, mener bagmændende bag et nyt projekt, der skal få kvinder til at interessere sig for tunge fag.

Alle taler om det, alle prøver at gøre noget ved det, men ingen er hidtil sluppet vellykket fra projektet. De danske naturvidenskabelige og tekniske uddannelser bugner af mænd, og selv om adskillige aktører i blandt andre IT-branchen i årevis har forsøgt at få piger i skolealderen til at interesse sig for teknologien, er kønsfordelingen i branchen stadig helt skæv.

Nu skal et nyt multimediealt projekt, der er søsat af Berlingske Business egen IT-blogger, Dorte Toft og journalist, mag. art. Annette K. Nielsen forsøge en ny strategi for at få kvinderne råbt op.

Projektet ’Nærmest lykkelig i nørdland’, som Berlingske Business er partner på, skal nemlig i højere grad henvende sig til de skolesøgende pigers mødre. De påvirker i udpræget grad pigerne også gennem eget uddannelsesvalg, men også fædre og andre voksne skal lokkes til at interessere sig mere for en verden, hvor nørdede ting også sagtens kan være ”sexede” - som projektets bagmænd forklarer.

300.000 kr. fra sponsorer
Påvirkningen skal i første omgang ske via en bog, som portrætterer kendte og ukendte danske kvinder, der arbejder med naturvidenskab og teknologi. Også nettet er inddraget i satsningen.

Foreløbig har de to privatpersoner indsamlet knap 300.000 kroner fra sponsorer som Microsoft, KMD NNIT, IBM, Traen og HP, men også den tidligere formand for IT-sikkerhedsrådet, Allan Fischer Madsen har spyttet penge i projektet, der afsluttes i løbet af efteråret. Allerede på nuværende tidspunkt lever projektet dog på sin egen blog, som forfatterne driver i fællesskab.

En af projektets usædvanlige dimensioner er, at det er to privatpersoner, der har taget initiativet. Hverken Dorte Toft eller Annette K. Nielsen har nemlig selv nogen direkte interesse i fagområderne - udover at de skriver om det.

»Jeg vil næsten vædde på, at der ikke er andre lande i verden med et fungerende skolesystem, hvor kvinder har så lidt interesse for teknologi og naturvidenskab, som de har i Danmark. Det skyldes, at de ikke bliver ansporet til det af deres omgivelser, og det er synd for for både pigerne og samfundet,« forklarer Dorte Toft, der selv har en fjern fortid som programmør.

»Vi ved jo, at virksomheder må opgive at tage ordrer ind og at nytænke, fordi de mangler arbejdskraft på disse områder. Det er nok også klogt af kvinderne at blande sig. Måske bliver løsninger til erhvervsliv og det offentlige tilmed bedre egnet til menneskebrug,« tilføjer Dorte Toft.

Handler om mennesker
Projektets anden intiativtager, Annette K. Nielsen, er selv humanistisk uddannet, men skriver foruden om litteratur om IT og naturvidenskab for blandt andet Weekendavisen. Hun mener at den generelle opfattelse af fagområderne er helt forfejlet.

»Jeg kan ikke se, hvorfor der skulle være noget galt i at være en nørd, hvis det at være nørd betyder, at man er dybt inde i et område, og har mulighed for at bruge sit livsprojekt til at skabe noget nyt. Som det er i dag, er der alt for stor afstand mellem humaniora og naturvidenskab, og her kan kvinderne bidrage aktivt - IT handler jo for eksempel ikke kun om data. Det handler også om at kende menneskesind,« siger hun.

Myter om fagområder
Bogprojektet portrætterer ikke blot kvindelige rollemodeller. Den vil også skildre en virkelighed, hvor myterne om fagområderne i dag får mange kvinder til at holde sig væk. Inden for visse ingeniørfag, såsom den specifikke IT-retning, er kvindedeltagelsen helt nede på omkring fem procent ligesom på datalogien. Og det i en tid, hvor IT spiller en stadig større rolle i både erhvervslivet og samfundet generelt - og hvor IT-branchen af samme grund fortsætter med at vokse.

I øjeblikket tegner det dog ikke lyst for fremtiden.

»Er det ikke utroligt, at kun 200 ud af landets 3.000 nye lærerstuderende har valgt Natur og Teknik som linjefag? Jeg ved ikke, hvor stor en forskel vi kan gøre med vores projekt, men bare det at få påvirket en smule, vil være en succes,« siger Annette K. Nielsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen