Berlingske Business
12:18Athena har solgt tysk vindmøllepark

NNIT-topchef: Nye kunder uden for Novo Nordisk driver fremgang

NNIT
Adm. direktør Carsten Krogsgaard Thomsen Foto:

Det nyligt børsnoterede it-selskab NNIT har haft en pæn fremgang på toplinjen i første kvartal, og det er især en tilgang af kunder blandt virksomheder uden for Novo Nordisk, der trækker væksten.

Sådan lyder det fra selskabets topledelse oven på det første regnskab, siden selskabet NNIT i starten af marts blev noteret på fondsbørsen i København. Omsætningen blev i de tre første måneder af 2015 øget med 11,5 pct. til 615 mio. kr. i forhold til den tilsvarende periode året før.

pix-Kogut

- Fremgangen er trukket af pæn vækst blandt life science-kunderne uden for Novo Nordisk, og det gælder både kunder herhjemme og internationalt, som har været et af vores fokusområder, så det er vi meget tilfredse med, siger Carsten Krogsgaard Thomsen, finansdirektør i NNIT, til Ritzau Finans.

Derudover har NNIT haft en vækst på over 80 pct. i salget til offentlige kunder, men det skal dog ses i lyset af, at NNIT sidste år tilbageførte omsætning hos en kunde. Hvis man korrigerer for det, lander væksten i første kvartal omkring 27 pct.

Fremgangen vækker tilfredshed hos NNIT, og Carsten Krogsgaard Thomsen forklarer fremgangen med, at selskabet har vundet et udbud hos ATP om barselsydelser, et udbud om at køre Skats SAP-drift samt Domstolsstyrelsens udbud af it-drift.

En vækst på 27 pct. skal man dog ikke forvente i resten af året, fortæller Carsten Krogsgaard Thomsen.

- Der kommer et tidspunkt, hvor nogle af de her kontrakter begynder at have effekt i de senere kvartaler, og så falder væksten på nogle af de områder, siger han.

Derudover var der også en fremgang på 16,5 pct. inden for området "finance", og her er det især kontrakter med banker og pensionskasser.

Eneste område, hvor selskabet ikke har haft fremgang, var inden for store virksomheder, som ikke er inden for medicinal- og finanssektoren samt det offentlige. Her havde NNIT en tilbagegang på 7 pct. i første kvartal, hvilket skyldes kompensation til en kunde. Korrigerer man for den post, var udviklingen flad i årets første tre måneder.

- Det er vigtigt at sige, at det er et segment, som er vokset meget kraftigt de seneste år. Derfor er det selvfølgelig ikke vores mål at ligge fladt, men nu har vi stabiliseret os på et meget højt niveau, og vi har sat tiltag i søen, der skal sikre vækst fremadrettet, siger Per Kogut, administrerende direktør i NNIT, til Ritzau Finans.

Han forklarer, at selskabet for hele året venter en vækst på omkring 5 pct. i forhold til 2014.

Hvis man ser på indtjeningen, opnåede NNIT i første kvartal en driftsindtjening på 63,3 mio. kr. - en fremgang fra 56,9 mio. kr. i samme periode året før. NNIT havde i første kvartal en overskudsgrad på 11,6 pct., men fastholder forventningen til hele året, der hedder en overskudsgrad på 11 pct., hvilket selskabet selv forklarer med, at afslutningen på 2014 var meget god.

- Vi havde et meget stærkt resultat i fjerde kvartal sidste år, og vi kan ikke være sikre på, at vi får et lige så stærkt resultat i fjerde kvartal i år. Derfor mener vi, at det rigtige er at holde ved vores forventninger omkring 11 pct., siger finansdirektør Carsten Krogsgaard.

/ritzau/FINANS

 

Aske Muff +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen