Berlingske Business

Netshoppere ryger i toldfælde

Forretningsfidus betyder, at forbrugere kan få en uventet ekstraregning, når de handler i udenlandske netbutikker.

Dykkende valutakurser har gjort det fordelagtigt for netshoppere at handle i udenlandske netbutikker - særligt i England. Men ofte sender forhandlerne pakkerne i al hemmelighed fra en helt anden verdensdel. Og det kan blive dyrt for de nethandlende, fordi der så pludselig skal betales både told, moms og gebyrer. Det skriver metroXpress.

- Det er dybt problematisk, for det vildleder forbrugerne og betyder, at man ikke kan stole på, at den pris, man betaler i første omgang, holder. I Danmark vil den slags være klart ulovligt, siger Vagn Jelsøe, der er afdelingschef i Forbrugerpolitisk center ved Forbrugerrådet.

Fidusen bruges ifølge metroXpress af flere store forhandlere af især musik, film og tøj, som sælger direkte til danske forbrugere.

På hjemmesiderne gør flag, sprog og priser i pund, euro og kroner tydeligt opmærksom på, at der er tale om butikker fra EU-lande.Dermed burde de kunne handle told- og afgiftsfrit med kunder i alle andre lande i unionen.

Hvad der ikke står tydeligt på hjemmesiderne er, at selvsamme butikker i vid udstrækning afsender deres varer fra eksempelvis Hong- kong.

Det betyder, at de kan sælges billigere, men besparelsen rammer kunden i nakken, når pakken pludselig får selskab af en regning for dansk moms og told plus 155 kroner i gebyr.

Foreningen for Distance og Internethandel tager afstand fra forretningsmetoden, som ifølge formand Morten Kamper skader hele branchens omdømme.

- Der er desværre nogle få firmaer, som ikke kan overholde helt normale spilleregler og på det nærmeste fupper kunderne. Det er utrolig ærgerligt både for branchen og for forbrugerne, siger han til metroXpress.

Morten Kamper opfordrer forbrugerne til at være opmærksomme på det, der står med småt, og også gerne spørge forretningerne, hvis de er usikre på, hvor varerne sendes fra.

Hos Forbrugerrådet ser Vagn Jelsøe helst, at internetbutikker, der sender varer fra et andet land, end de giver indtryk af, bliver retsforfulgt. Noget, han dog vurderer, vil være stort set umuligt.

- Problemet er, at der ikke rigtig er klarhed over, hvilket lands love der gælder for hvad, når butikken er i et land, kunden i et andet, og afsendelsen sker fra et helt tredje. Det er et helt reelt problem ved international e-handel, og det bør der gøres noget ved, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen