Berlingske Business
13:19Fiat Chrysler trådte på speederen og belønnes i aktiemarkedet

Netflix sætter fut på salg af TV i superformat

SAMSUNGUHD - 20160902222109363
De nyeste fladskærme, som her et fra Samsung, kan vise tv i en opløsning, der er fire gange så høj, som den højeste opløsning tv-kanalerne kan sende i. (arkivfoto) Free/Samsung

Forbrugere køber løs af TV-apparater med superopløsning, selv om der ikke findes TV-kanaler, som kan vise det.

BERLIN: Selv om det kun er fem til seks år siden, at vi for alvor gik i gang med at udskifte vores gamle fjernsyn med nye HD-apparater med knivskarpe billeder, er forbrugerne nu allerede i gang med at skifte til de ultra højt opløselige 4K-skærme.

Det viser de nyeste tal fra branchen.

Flere producenter melder, at 4K-skærmene nu står for mere end halvdelen af salget. Det kan forbavse, fordi der endnu ikke findes danske TV-distributører, som kan levere signaler, som udnytter den høje opløsning.

Ifølge producenterne er det da heller ikke tv-kanalerne, men streamingtjenesterne med Netflix i spidsen, som får forbrugerne til at gå efter de nye 4K-apparater, der har en opløsning, som er godt fire gange så høj som almindelig hd.

Hos Samsung, som kalder formatet UHD, Ultra High Definition, mærker man helt tydeligt, at det er Netflix, som trækker salget af de nye skærme kraftigt op.

»Vi kan se, at Netflix udgør mere end alle andre til sammen, når vi registrerer, hvilke apps vores kunder aktiverer på deres tv. Samtidigt hører vi fra butikkerne, at folk specifikt spørger til, om skærmen kan vise Netflix i den høje opløsning,« siger Claus Holm, der er dansk landechef for Samsung, som er det bedst sælgende TV-mærke i Danmark.

Hos to af de andre store producenter, Panasonic og Sony, er meldingen den samme.

»Det er især tjenester som Netflix og Youtube, som trækker salget op. I starten gik det langsomt, fordi der manglede indhold, men det har streamingtjenesterne nu rådet bod på,« siger Calina Gavril, der er nordisk produktmanager hos Panasonic.

Hos Sony fortæller nordisk direktør Rik Willemse, at det, når det gælder de store skærme på 55 tommer eller mere, hovedsageligt er 4K-skærme, som langes over disken.

»Og da markedet især bevæger sig mod de større skærme, så er det også 4K, som udviklingen går retning af,« siger han.

Og at det fortsat vil være streaming, som driver udviklingen, viser en nylig opgørelse fra brancheforeningen BFE, der blandt andet har tv-producenterne som medlemmer.

På nær Waoo og Viasat er der ingen af de store tv-distributører, som har umiddelbare planer om at inkludere 4K-kanaler i tv-pakkerne. Og foreløbigt er der kun bebudet en dansk 4K-kanal, nemlig en sportskanal fra Viasat.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen