Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Netbutikkers tricks skal modvirke butiksdøden

pix-Tingenes Internet
Detailhandelen kan lære meget af netbutikkerne, som er langt bedre til at holde fast på kunderne ved at give dem, hvad de forventer at få. Derfor kan nye teknologier være med til at redde omsætningen i de fysiske butikker, hvis de bruges klogt. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Kloge dimser og dingenoter med internetforbindelse kan være med til at redde mange butikker. Teknologisk Institut åbner demonstrationscenter for at give en hjælpende hånd til at komme i gang - også til andre brancher.

Detailhandelsbutikkerne skal lære smarte tricks af internetbutikkerne og bruge den nye teknologi til at lære deres kunder bedre at kende, så de kan sælge mere til dem ved at give dem de relevante tilbud og på den måde vende omsætningsnedgangen.

Derfor åbner Teknologisk Institut i Taastrup senere i år et demonstrationscenter af det nye »Tingenes Internet«, hvor man kan komme på besøg og se, hvordan det hele egentlig virker - og hvordan man selv kommer i gang.

»Det er ikke for at teste teknologier - de findes i dag. Vi vil derimod gerne vise, hvordan man kommer i gang med at bruge dem ved at starte i det små og ikke straks skulle tænke på den store, forkromede løsning. Hvor e-handelen vokser med 20 procent årligt, er handelen i fysiske butikker for nedadgående, og butiksdøden rammer især i udkantsområderne. En netbutik er i stand til at indsamle mange oplysninger om kunderne: hvor de kommer fra, hvad de kikker på, og hvad de køber mest af. Indehaverne af fysiske butikker kan også udnytte data til at optimere deres fysiske butikker, men de har brug for at se, hvordan man helt konkret gør, inden de går ud til en leverandør,« forklarer Jan Overgaard, sektionsleder for digitalisering og logistik på Teknologisk Institut.

Giv kunderne, hvad de har brug for

Han og hans syv medarbejdere står bag det nye Center for Internet of Things, som senest 1. november åbner det 150-200 kvadratmeter store demonstrationscenter på Teknologisk Institut.

»Det handler om at skabe nye tjenester og netværke med kunderne i et databaseret økosystem, hvor man samler data om kunderne, hvadenten det er på sociale medier eller i en fysisk butik, så man kan stille relevant indhold til rådighed for dem. Virksomhederne mangler praktisk vejledning til at komme i gang. Det vil vi gerne hjælpe dem i gang med. Vi har et godt kendskab til, hvilke leverandører der findes på markedet, og vi er uvildige i vores rådgivning som selvejende institution,« siger Jan Overgaard.

I 2017 vil der ifølge analysehuset Gartner, der følger teknologimarkederne tæt, på verdensplan være koblet 8,4 milliarder dimser og dingenoter til internetforbindelsen - 31 procent flere end i 2016. Kina, Nordamerika og Vesteuropa driver udviklingen, der i 2020 vil nå 20,4 milliarder internetforbundne ting. Og selv om udbredelsen mest synligt sker i hjemmene, vil virksomheder faktisk stå for 57 procent af indkøbene af udstyr i år.

jeve

Varen ligger lige præcis dér

Det nye center vil i første omgang fokusere på detailhandelen og blandt andet vise, hvordan man kan bruge små sensorer - altså følere -, som er faldet markant i pris det seneste år, samt intelligente kameraer, akustiske lydsensorer og meget mere, så man både kan holde styr på varernes og kundernes bevægelser i butikken og dermed vide, hvordan man skal forbedre kundebetjeningen og salget.

»Detailhandlende kan udnytte den fysiske butik som varelager, men de skal have 100 procent styr på lageret og vide, hvor varerne ligger fysisk. Her kan man udnytte RFID-teknologien (små brikker, som sender signal om, hvor de er, red.), så man kan tilbyde, at folk bestiller varen på nettet og henter den i butikken, hvor man kan finde den inden for en meters nøjagtighed,« forklarer Jan Overgaard.

pix-Tingenes Internet

Klar til flere brancher

Teknologisk Institut arbejder sammen med internetleverandøren Global Connects udviklingsselskab Zibra, der også ligger i Taastrup, og som er i færd med at bygge sig eget iværksætterhus op med Tingenes Internet i fokus.

Forsknings- og Innovationsstyrelsen har for 2017 og 2018 bevilget midler til Teknologisk Institut, så rådgivningen i første omgang bliver gratis.

»Meningen er, at vi efter 2018 skal udvikle en kommerciel ydelse for uvildig rådgivning og demonstration,« siger Jan Overgaard, som forventer, at Center for Internet of Things senere vil udvide til andre brancher som produktion, transport og medicinalindustrien.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen