Berlingske Business

Netbutikker: Nyt betalingssystem en seriøs konkurrent til Dankort

De danske netbutikker er begejstrede over udsigten til, at bankernes Dankort får konkurrence på internet i skikkelse af

det nye system til mikrobetaling, Valus, som internetmedierne lancerede onsdag.


- Valus er en seriøs konkurrent til Dankortet

på internet, fordi det er lettere at bruge, Jeg tror, der er mange af vores medlemmer, som vil tage det til sig og anvende det

ved betaling for ydelser som spil, småprodukter og rejser, siger Gert Birnbacher, formand for FDIH, Foreningen Dansk Internet

Handlende.



Som kontanter

Betalingssystemet Valus kan bruges til betaling af beløb på mindre end 2400 kr.


Og

det er lettere for forbrugerne at foretage indkøb med det nye system, da de registrerede brugere kun skal taste en pinkode,

når de foretager en betaling med det nye system.


- Det er lige så let som kontanter i den fysiske verden, siger netbutikkernes

formand.


Bankerne og TDC er på vej med et konkurrerende system, men det kan kun håndtere betalinger op til 30 kr.


-

Bankerne vil undgå kannibalisering på dankortet og sætter grænsen for, hvor store beløb systemet kan

håndtere lavt. Men det bliver de nødt til at lave om, hvis de vil have kunder, siger Gert Birnbacher.


Premieren

på Valus var mindre vellykket. ComputerWorld Online rapporterede torsdag, at en bruger havde fundet en sikkerhedsbrist i systemet

efter det gik i luften.

Hullet er nu lukket.

- Det betyder ikke så meget, vi vil i starten opleve børnesygdomme,

som hurtigt bliver rettet, siger Gert Birnbacher.


Valus er først og fremmest tænkt som et system, der kan håndtere mikrobetalinger

på internet.


Det vil sige betalinger for ydelser leveret over internet på en værdi mellem 1 og 100 kr. Men

med en betalingsgrænse på 2400 kr. kan systemet altså også blive interessant for netbutikker og lignende uden

for internetmediernes rækker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen