Berlingske Business

NemHandel får central rolle i EU-projekt

Dansk e-samhandelsprojekt NemHandel får central rolle i udviklingen af europæisk standard.

Det danske e-samhandelskoncept NemHandel kommer til at spille en central rolle i et nyt EU-pilotprojekt – PEPPOL (Pan-European Public Procurement On-Line), som der netop er blevet afsat midler til.
Det skal bane vejen for, at enhver offentlig institution i fremtiden kan ordne sine indkøb elektronisk med et hvilket som helst privat firma i EU.

- Når det kommer til elektronisk samhandel i og med det offentlige, er Danmark – og i særdeleshed NemHandel-konceptet – blandt de mest progressive i verden. Derfor giver det mening at lade sig inspirere af NemHandel-projektet, og helt konkret bruger vi koden fra den danske NemHandel-løsning og udvikler en løsning, der vel bedst kan betegnes som ’NemHandel 2.0’, lyder det fra chefkonsulent Mikkel Hippe Bruun i en meddelelse fra IT- og Telestyrelsen. 

NemHandel obligatorisk i 2011

NemHandel, der er udviklet af IT- og Telestyrelsen i samarbejde med Accenture, er en teknologi, som gør det muligt for virksomheder at udveksle forretningsdokumenter - primært fakturaer, elektronisk imellem organisationer. For nylig vandt NemHandel ’Digitaliseringsprisen 2009’ i Danmark.

Fra og med 2011 bliver det i Danmark obligatorisk for alle offentlige institutioner og deres leverandører at varetage fakturering via NemHandel.

asa

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen