Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Neil Young forbyder streaming af sin musik

USA MUSIC
Neil Young Foto:

Lydkvaliteten er for dårlige, og det vil den canadiske musiker ikke være bekendt.

Kvaliteten af musikken er alt for dårlig, når den bliver streamet - eller sendt - via internetforbindelsen, og derfor forbyder sangeren og musikeren Neil Young nu, at hans musik bruges på f.eks. Spotify.

Den 69-årige Neil Young var en af de største rockstjerner i 1960erne og 1970erne og har både spillet med i bands og optrådt alene.

»Jeg har ikke behov for, at min musik bliver devalueret til dårligste kvalitet i radioens og enhver anden form for distributions historie. Jeg føler ikke, at det er rigtigt, at jeg tillader dette at blive solgt til mine fans. Det er skidt for min musik,« skriver canadieren på Facebook.

Hvornår hans musik forsvinder, står ikke klart.

Komprimering gør ondt på lyden

Problemet med streamet musik er det samme som med musik gemt som digitale filer: For at få datamængden mindre komprimerer man musikken ved rent matematisk at fjerne dele af den, som det menneskelige øre ikke forventes at kunne høre. Så længe afspilningen foregår på dårligt udstyr, eventuelt med dårlige hovedtelefoner eller ørepropper, opdager ingen forskellen i forhold til originalen. Men kommer musikken op på et større anlæg, vil man oftest let kunne fornemme, at det ikke lyder godt.

Det er muligt at undlade at komprimere musikken ret meget, men så kræver det større dataoverførsler, når nogen lytter, og det gør internettrafikken langsommere, ligesom det kan koste mange penge, hvis man f.eks. bruger af sit mobildataabonnement med en øvre grænse for forbruget.

Neil Young har længe klaget over den dårlige, digitale lyd og har derfor selv været med til at udvikle en transportabel musikafspiller, Pono, hvor lydkvaliteten er bedre end ved streaming eller med MP3-musikfiler. Han opgiver dog ikke streaming for altid.

»Når kvaliteten er tilbage, vil jeg se på det igen. Man skal aldrig sige aldrig,« siger han.

Også andre kunstnere har reageret mod streamingtjenesterne. Mest bemærket blev popstjernen Taylor Swift, som i november 2014 trak al sin musik tilbage fra den svenske streamingtjeneste Spotify, som er verdens største af sin slags. Årsagen var her, at lytningen gennem Spotify koster hende penge i form af faldende pladesalg.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen