Berlingske Business

Nasdaq står til historisk bøde for Facebook-fumleri

FACEBOOK_Nasdaq_Business
Børsnoteringen af Facebook på Nasdaq i New York gik ikke helt efter bogen. Foto:

Problemerne med Facebooks børsnotering får økonomiske konsekvenser for Nasdaq-børsen.

Teknologibørsen Nasdaq står til en bøde på fem millioner dollar for fejl begået i forbindelsen med børsnoteringen af Facebook i maj 2012.

Tekniske problemer betød, at den første dags handel med aktierne blev forsinket. De manglende informationer skabte usikkerhed i markedet, som ikke kunne få bekræftet ordrer, hvilket førte til et samlet tab i omegnen af 500 millioner dollar.

Nu skal Nasdaq altså betale én procent i bøde, men det er ikke nok, siger Scott Saks fra advokatfirmaet Paul Hastings LLP til Wall Street Journal.

”Hvorfor skal banker og mæglere betale for Nasdaqs kaotiske håndtering?”

Hvis Nasdaq bliver idømt en bøde, vil det ikke desto mindre være anden gang, de amerikanske myndigheder gør noget sådant over for en aktiebørs.

Nasdaq er ikke den eneste med tømmermænd efter Facebooks børsnotering. Der verserer i øjeblikket omkring 50 retssager mod Facebook, hvor investorer mener at være blevet ført bag lyset af Mark Zuckerberg & Co.

Facebook skulle angiveligt have tilbageholdt vitale informationer om nye finansielle forecasts i dagene op til børsnoteringen.

Aktien åbnede i sin tid med en pris på 38 dollar og har siden levet en omtumlet tilværelse, hvor der har værete stor usikkerhed om Facebooks indtjeningsmuligheder på længere sigt. Det gælder ikke mindst på de mobile platforme, hvor man ikke har samme tag i annoncekronerne som på det traditionelle internet.

Facebook-aktien koster aktuelt i underkanten af 30 dollar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen