Berlingske Business

Næste jul er film-, TV- og indkøbsblokaden væk

pix-Streaming
Om et år bliver det forbudt at spærre for, at man kan tage sine abonnementer på f.eks. film- og TV-tjenester på nettet, med sig, når man tager på ferie i andre EU-lande. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Den omstridte geoblokering, som forhindrer danskere i at købe varer eller kunne bruge sine film- og TV-abonnementer i udlandet, afskaffes nu ved tvang.

Omkring jul 2018 er det slut med, at danskere bliver udelukket fra at kunne købe ny elektronik, leje bil eller købe koncertbilletter, fordi de ikke bor i de lande, hvor de gerne vil købe varen, eller kan se TV og film på de streamingtjenester, som de har abonnement hos, når de rejser til andre lande.

Europaparlamentet har som den sidste brik nikket ja til at få fjernet den såkaldte geoblokering - en geografisk spærring, som mange møder, når de vil købe varer i andre EU-lande, fordi butikkerne og salgsstederne blokerer for, at andre end borgere i det pågældende land kan købe og betale dem.

Ni måneder til at få det ændret

Parlamentets retsudvalg vedtog tirsdag i denne uge at støtte EU-Kommissionens indstilling til at få gjort op med geoblokeringen. Den forhindrer nemlig ifølge politikerne, at der kan skabes et ægte digitalt, indre marked i de endnu 28 EU-lande, ligesom der er et fysisk, indre marked.

Med den nye lovgivning skal alle kunne få adgang til de onlinetjenester, som de abonnerer på. Det indbefatter nyhedstjenester, film- og TV-tjenester. Samtidig skal TV-udbyderne, som gerne vil tilbyde onlineprogrammer i andre EU-lande, fremover kun skulle have rettighederne godkendt i et land.

Så snart de endelige regler er formuleret i fællesskab og offentliggjort i EUs svar på Statstidende, går der ni måneder, før de kan træde i kraft for at give alle tid nok til at omstille sig. Derfor vil de i praksis være gældende omkring jul 2018.

pix-Sort fredag

Stadig visse begrænsninger

Allerede i maj 2017 vedtog Europaparlamentet nye regler, som skal give forbrugerne ret til at bruge onlineabonnementer til underholdning - film og musik -, når de er på ferie eller rejse i de øvrige EU-lande.

53 procent af europæerne ser film eller TV-serier på nettet mere end en gang om ugen.

Men den geografiske blokering skal også fjernes fra andre områder, så man ikke f.eks. mødes med, at man kun kan betale, hvis man har et kreditkort fra bestemte lande, eller at man som udlænding kun har adgang til visse varer eller skal betale højere priser end de lokale. Alle EU-borgere skal fremover kunne købe varer fra alle EU-lande, uanset om det er at købe et køleskab i Italien eller bestille en rejse på et svensk netsted.

EU vil dog ikke tvinge nogen til, at priserne bliver ens overalt, ligesom der ikke vil være en forpligtelse til, at netbutikker skal sælge til et land, hvis det ikke allerede er muligt. Hvis international fragt ikke tilbydes, må køberen selv arrangere, hvordan varerne bliver bragt frem.

EU afskaffede 15. juni de udskældte roaminggebyrer, hvor man hidtil har skullet betale ekstra for at tale i mobiltelefon eller bruge internetforbindelsen over mobilnettet, når man er i et af de øvrige 27 EU-lande.

pix-Mobilmast

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen