Berlingske Business
17:42

Næste år 3D-printer Adidas dine sko

Adidas Executive Board Global Brands member Eric Liedtke holds the new Futurecraft shoe at an unveiling event
Adidas Executive Board Global Brands member Eric Liedtke holds the new Futurecraft shoe at an unveiling event in New York City, New York, U.S. April 6, 2017. REUTERS/Joe Penney Foto:

Det er ikke længere i en fjern fremtid. Adidas begynder at masseproducere sko med brug af 3D-print.

Adidas lancerede i sidste uge en ny sneaker. Det er der ikke noget nyt i, udover at sålen på den sko er 3D-printet, og at Adidas regner med masseproducere netop den del af skoen næste år. Blandt andet så de kan reagere hurtigere på den skiftende mode, og fordi de vil lave endnu flere produkter designet af kunden.

Kasper Rørsted


Det er Reuters, der fortæller historien om det nye tiltag. Adidas giver i dag allerede mulighed for, at man kan designe sine egne sko, men med 3D-printeren i gang, bliver det muligt at printe mindre produktioner, »limited editions« og selv såle, der passer én efter højde og fysiologi.


Le Mans 2016. Kongen af Le Mans, den tidligere 9-dobbelte vinder af det berømte 24-timers løb Tom Kristensen. Foto: Bax Lindhardt

 

Gerd Manz, der er chef for teknologisk innovation hos Adidas, fortæller, hvordan et samarbejde med Silicon Valley-startuppet, Carbon, har gjort det muligt at producere eksempelvis sålene, så de kan konkurrere med fagspecialisters arbejde. Og hvordan teknikken har gjort det billigere.


PR Holmris Group

»Det her er en milepæl. Ikke bare for os, men for hele industrien. Vi har nedbrudt nogle grænser,« siger han.

Adidas håber at sælge 5.000 par af deres nye sko, Futurecraft 4D, og næste år, når Carbons teknikker for alvor bliver ført igennem, forventer de, at de sælger 100.000 af de nye sko. Sidste år solgte Adidas et par hundrede sko for 333 dollar med 3D-printede såle, men de var tunge og rigide og det varede ti timer, før sålene var færdige. Med Carbons teknik forventes det, at det nu går væsentligt hurtigere.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen