Berlingske Business
12:39Kina vil i højere grad belønne elbilproducenter

Myten om den produktive multitasker

Myten om den produktive multitasker - 1
Foto:

ALT + Tab = tabt koncentration.

Ja ja, du kan selvfølgelig sagtens chatte på Messenger, tjekke Facebook, finde opskrifter til aftensmaden på nettet, skrive søde SMSer til kæresten - og samtidig udføre dit arbejde til punkt og prikke, ikke?

Nej, siger forskerne på Stanford University.

Det er simpelthen en myte, at vi kan lave alle ting på en gang - altså multitaske - og lave alle opgaverne til alles fulde tilfredshed, lyder konklusionen fra forskerne.

Hvis man både vil se videoer på YouTube, skrive emails og lave telefonopkald, mener forskerne ikke, at nogle af opgaverne bliver udført særligt godt. Det skriver de i en længere rapport, h vis konklusion faktisk overraskede forfatterne. De var egentlig på jagt efter de egenskaber, som kendetegner en god multitasker, men de kom frem til et helt andet resultat.

»Den typiske multitasker er faktisk virkelig dårlig til at multitaske. Jo flere ting de kaster sig over, jo dårligere bliver resultatet,« forklarer den deltagende professor Clifford Nass.

Det finder han problematisk, da mange jobs netop kræver, at de ansatte er i stand til at multitaske eller i hvert fald kan kapere mange informationer på samme tid.

De mest uforbedrelige multitaskere er dårlige til at koncentrere sig om en ting ad gangen, de er dårlige til at organisere information og dårlige til at skifte hurtigt mellem forskellige opgaver, står der i rapporten.

Rapporten er trykt i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences. 100 studerende deltog i eksperimentet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen