Berlingske Business

Musiksalg over nettet vokser stort

Musiksalg over nettet vokser stort - 1
Musikbranchen mener at kunne gøre op, at 95 procent af alle hentede musikfiler fra nettet er ulovlige. Foto: Colourbox

25 procent flere købte musik over Internet sidste år, men 95 procent af alle musikfiler er fortsat ulovlige, siger musikbranchen.

Det lovlige salg af musik over Internet steg med hele 25 procent sidste år, men det halter stadig betragteligt efter piratkopierne.

Omkring 20 procent af det samlede musiksalg i 2008 var digitalt, viser nye tal fra den international musikbrancheforening IFPI. Den digitale musik har dermed indbragt 3,7 milliarder dollars (20,7 milliarder kroner). I 2007 stod det digitale musiksalg for 15 procent af indtægterne.

Men omkring 95 procent af al den musik, som blev hentet fra nettet i 2008, var piratkopier, siger IFPI, der anslår det konkrete tal til 40 milliarder filer. Musikbranchen forsøger derfor at indgå nyskabende aftaler for at få folk til at bruge musikken lovligt.

TDC var foregangsmand

Et af initiativerne stod danske TDC for. Landets største teleselskab startede 1. april 2008 TDC Play, hvor kunderne - så længe de forbliver kunder - frit kan aflytte al den musik, som de orker. Det sker for en mindre merpris, som er indbygget i abonnementerne. Det har ifølge IFPI betydet, at »betydeligt færre« har sagt deres TDC-abonnement op. Teleselskaberne slås med frafaldsprocenter på 30-40 på mobilmarkedet og helt op til 60 procent på bredbåndsmarkedet.

Siden er flere mobilproducenter - Nokia og Sony Ericsson - fulgt efter med særlige musikabonnementer, som skal gøre netop deres mobiltelefoner attraktive at sælge for teleselskaberne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen