Berlingske Business

Musiksalg falder stort

Musiksalg falder stort - 1
Digital musik købt på nettet og overført til MP3-afspilleren bliver stadig mere populært, men endnu er det langtfra en guldgrube for pladeselskaberne. Foto: Colourbox

Pladesalget styrtdykker - og der bliver ikke solgt nok musik over nettet til at opveje det. Til gengæld har LP-pladen fået en renæssance.

Det går solidt ned ad bakke for musikbranchen, der i 2008 måtte notere et stort fald i pladesalget. Og selv om flere og flere køber musik elektronisk over Internet, opvejer det ikke den manglende indtjening.

Hvor der i 2007 blev solgt 500,5 millioner CDer i USA, faldt salget i 2008 til 428,4 millioner, har analyseinstituttet The Nielsen Co. gjort op. Det er et fald på 8,5 procent, og tallet omfatter også enkeltnumre solgt digitalt over nettet. Salget af fysiske CDer med hele albums faldt i sig selv med 20 procent - fra 450,5 millioner til 362,6 millioner styk.

Derimod steg musiksalget af hele albums over nettet med 32 procent til det hidtil største, nemlig 65,8 millioner styk. Og salget af enkeltnumre gennem musikbutikker som Apples iTunes-netbutik voksede med 27 procent i forhold til 2007, viser opgørelsen.

Størst fald i klassisk musik
Årets musikuge var ugen op til jul - ganske som sidste år. I år blev der solgt 65 millioner albums, hvilket er det højeste nogen sinde. Den hidtidige rekord var juleugen i 2007 med et salg på 58,4 millioner albums.

Det største fald i salget rammer klassisk musik. Det er gået 26 procent ned. Derefter følger countrymusik med 24 procent og latinamerikansk musik med 21,1 procent.

»Musikforbruget har aldrig været højere, nu er det bare et spørgsmål om at forsøge at få det til at give overskud,« siger Silvio Pietroluongo fra branchebladet Billboard.

Enkelte selskaber formår at tjene penge på det digitale musiksalg. I september overgik Warner Music Groups Atlantic Records' digitalsalg for første gang indtægterne fra salget af CDer. Selskabet er USAs bedst sælgende.

Comeback til vinylpladen
Spøjst nok har den gamle vinylplade fået en uhørt renæssance, samtidig med at musikken bliver digital. Faktisk blev der i 2008 solgt flere LP-plader end noget tidligere år siden 1991, viser opgørelsen fra Nielsen SoundScan, nemlig 1,88 millioner af slagsen.

Her er hittene Radioheads »In Rainbows« (26.000 styk), Beatles' »Abbey Road« (16.500 styk) og Guns 'N Roses' »Chinese Democracy« (13.600 styk).

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen