Berlingske Business

Musikere kan nu tjene penge på Youtube

Pix-youtube
Det er nu muligt for danske musikere at tjene penge på det musik, som flere brugere af Youtube klikker sig ind på.  Foto:

En aftale mellem Koda og Youtube sikrer nu, at danske musikere får penge, når deres musik afspilles på videoplatformen.

Internettet har udfordret musikbranchen, og det store spørgsmål har gået på, hvordan musikere kan tjene penge i fremtiden.

I dag har Koda, musikskabernes interesseorganisation, og videoplatformen Youtube annonceret, at de har indgået en aftale, der gør det muligt for de danske musikere at tjene penge på det musik, der er tilgængeligt på Youtube. Nu giver langt størstedelen af al musikbrug på nettet en sum penge til kunstnerne.

Anders Lassen, der er administrerende direktør i Koda, er tilfreds med, at det er lykkes at få en aftale på plads efter længere tids forhandlinger. 

»Youtube har eksisteret i mange år og er en stor musiktjeneste, så det er selvfølgelig enormt positivt, at de nu erkender og accepterer, at de skal betale, hvis man bruger andres musik på nettet. Det er et principielt og vigtigt gennembrud,« siger han. 

Og også Google Danmark er glade for at kunne sikre gode forhold for både musikere og Youtube-brugere. 

»Vi er utroligt glade for at have indgået en aftale med Koda og dermed de mange kunstnere, som Koda repræsenterer. Aftalen vil give bedre vilkår for produktion af dansk indhold og vil betyde, at artister, komponister og sangskrivere kan tjene penge på deres musik på YouTube,« siger direktør i Google Danmark Peter Friis.

Indtjeningen vil foregå gennem annoncekroner, hvor Koda får en vis procentdel af Youtubes omsætning. 

»Så hvis tjenesten ikke tjener nogen penge, så får vi heller ikke nogen. Men hvis de er super gode til at få reklamer ind, så får vi,« siger Anders Lassen og forklarer, at det stadig er langt bedre end før, hvor de ingenting var sikret. 

Selvom der er begyndt at komme aftaler, som kan sikre musikeres indtjening i fremtiden, så vil det aldrig nå det niveau, som man så tidligere, hvor salget af cder var på sit højeste, og internettet ikke havde bidt sig fast hos danskerne. Cderne er sat ud af spillet, og det har ændret den måde, branchen tjener penge på.
 
»Man taler hele tiden om, hvad det er, der skal redde de faldne indtægter. Jeg tror, at det er en forkert præmis, at det vil blive reddet. Hvis man med reddet mener, at man på et tidspunkt tjener lige så mange penge, som man gjorde på cderne, så tror jeg ,at man tager fejl,« siger han og forklarer, at cden er helt anden konstruktion i forhold til det digitale område. Med en cd var man nødsaget til at købe ti numre, selvom man måske kun var interesseret i to. I dag kan man frit købe de numre, man har lyst til. 

Det gør, at der er en større risiko hos musikerne. 

Til trods for, at indtjeningen på det digitale område stiger, så har Anders Lassen svært ved at tro på, at musikere og kunstnere vil tjene lige så meget som tidligere. 


 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen