Berlingske Business
17:42

Musikbranchen: YouTube gemmer sig bag forkert EU-lovgivning

pix: musik
En forældet EU-lovgivning er skyld i, at videotjenesten YouTube kan slippe med at betale mindre til musikere og pladeselskaber end streamingtjenester som Spotify. Sådan lyder det fra musikselskabernes brancheorganisation, IFPI. Foto:

Musikselskaber vil have opdateret EU-lovgivning, så YouTube og Spotify betaler det samme for at udbyde musik.

En forældet EU-lovgivning er skyld i, at videotjenesten YouTube kan slippe med at betale mindre til musikere og pladeselskaber end streamingtjenester som Spotify. Sådan lyder det fra musikselskabernes brancheorganisation, IFPI. IFPI's kommunikationschef, Lasse Lindholm, mener, at YouTube, der er ejet af Google, gemmer sig bag love i EU, der er tiltænkt helt andre ting.

»YouTube gemmer sig bag den såkaldte safe harbour i EU-lovgivningen. Den blev opfundet i internettets begyndelse for at sikre, at eksempelvis internetudbydere ikke kunne blive holdt til ansvar for, hvad andre gjorde på deres platforme.«

SPOTIFY/

»Dermed undgår de at betale det samme for musikken som andre streamingtjenester. Det giver en konkurrenceforvridende situation, som både skader markedet og musiklivet. Det er ikke YouTube, der er det direkte problem. Det er lovgivningen,« siger Lasse Lindholm.

Google understreger onsdag i rapporten "How Google fights piracy", at virksomhedens kamp for at udvikle teknologiske løsninger, der bekæmper pirateri på blandt andet YouTube, bidrager positivt til branchen.

I rapporten skriver Google, at YouTube indtil nu har bidraget med mere end tre milliarder dollar til musikindustrien globalt.

06BUSsusanwojcicko-141649.jpg

Men det glade budskab giver ikke meget genlyd hos Lasse Lindholm.

»Sidste år indbragte streaming 323 millioner kroner i Danmark. Af dem kom 305 millioner fra tjenester som Spotify og Apple, mens blot 18 millioner kom fra YouTube. Det er til trods for, at YouTube er en af de mest populære tjenester i Danmark.«

»Derfor klinger det også hult, hvis YouTube påstår, at tjenesten er en gave til musikbranchen,« siger han.

Politikerne i EU må derfor til at stemme guitaren og få opdateret lovgivningen, så YouTube konkurrerer på linje med Spotify og andre tjenester, mener IFPI.

»Pointen i lovgivningen er god. Det giver bare ikke mening, at YouTube kan gemme sig bag den. Derfor må den opdateres, så man undgår den konkurrenceforvridende situation,« siger Lasse Lindholm.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen