Berlingske Business
07:17Teleselskaber vil tjene penge på data og algoritmer

Monopolbekæmperen skal sikre milliardbesparelse

23BUSKombit-Bred-121950.jpg
Der bygges også om hos Kombit, som netop har samlet sine aktiviteter i Halfdansgade nær Københavns Universitet på Amager. Og Kombit med administrerende direktør Thomas Rysgaard Christiansen i spidsen er selv i gang med en kæmpe ombygning af det kommunale IT-landskab, hvor de gamle monopolsystemer fra KMD skal ud og erstattes af moderne og langt mere effektiv IT til en langt lavere pris, og som hænger sammen på tværs. Foto: Thomas Lekfeldt

Landets 98 kommuner står bag det fælles selskab Kombit, som skal få sænket IT-udgifterne i kommunerne med en fjerdedel. I alt skal 17 systemer fra det tidligere monopol KMD skiftes ud eller skrottes, og det går indtil videre rigtigt godt.

I bund og grund er situationen sær: Kommunerne sælger det selskab, som om nogen har haft monopol på at levere IT til netop kommunerne, for et milliardbeløb og opretter derefter for halvdelen af pengene et nyt, der skal bryde netop dette monopol og barbere 25 procent af de kommunale IT-regninger, samtidig med at servicen bliver bedre og systemerne moderniseret.

kmd

Ikke desto mindre er det præcis, hvad Kombit gør. Ejet af de 98 kommuner og Kommunernes Landsforening er Kombit med administrerende direktør Thomas Rysgaard Christiansen effektivt i gang med at pille alle de gamle monopolsystemer fra KMD (tidligere Kommunedata) fra hinanden ved at tilbyde opgaverne i frit udbud til alle, der vil byde ind, og dermed både få moderne og standardiserede systemer ind i stedet for de 30 år gamle, lukkede systemer og spare en masse penge – helt konkret 900 millioner kroner om året, når alle de store, kommunale grundsystemer senest ved udgangen af 2019 er skiftet ud med moderne afløsere.

pix-Leif Vestergaard

»En typisk kommune er afhængige af 250-300 IT-systemer. Vi er nok kun inde at røre ved de 10-15 procent men til gengæld de store. Så der er utroligt mange penge i at effektivisere kommunal IT over tid. Vi er en katalysator i den fælles, offentlige digitalisering. Det drejer sig nemlig ikke kun om, at den kommunale sektor får et løft, men at man på tværs af det offentlige i kraft af moderne IT kan levere sammenhængende og bedre service. Det skal vi medvirke til at sikre. Det er et fantastisk stort ryk, vi laver nu, men meget foregår under radaren, selv om det kommer til at betyde meget for borgere og virksomheder,« fastslår Thomas Rysgaard Christiansen, der kom til Kombit som ansat nummer 23 efter 15 år i USA som direktør.

Sund blanding af forretnings- og IT-folk

Han udgør Kombits direktion sammen med en tidligere IBM- og en tidligere Mærsk-direktør. Kombit, som på vegne af kommunerne håndterer de milliardstore udbud, har i dag 170 medarbejdere og vil i år nå 180. Heraf kommer lidt over halvdelen fra private virksomheder, resten fra det offentlige.

»Det er en god, sund blanding af forretningsfolk og IT-folk, som sidder med nogle af Danmarks største IT-projekter, og selv om vi på ingen måde er lønførende, er vi konkurrencedygtige, når vi skal tiltrække nogle af de bedste folk i branchen. Vores organisation skal matche leverandørerne og udfordre dem. Vi skal forstå kommunernes forretning, for 98 kommuner er reelt 98 store virksomheder. Men vi er ikke sat i verden for selv at tjene penge. Vi skal gå i nul. Egenkapitalen skal investeres og reinvesteres,« siger Kombit-direktøren.

Der er indtil nu taget fat om otte store fagsystemer og ni såkaldt støttesystemer, som bruges overalt. Fra 2017 begynder afløsersystemerne at blive taget i brug – først i seks-ti kommuner, mens de gamle systemer stadig holdes i luften – og så ruller det frem til udgangen af 2019. De første, nye systemer er den helt grundlæggende infrastruktur, og derefter kommer systemer, som styrer beregning og udbetaling af kontanthjælp og sygedagpenge, og endelig følger det, der giver sagsbehandlere og andre overblik over borgere og deres sager hos kommunen.

KMD er ikke udelukket

I skulle bryde monopolet og få nye spillere ind. Men KMD har genvundet flere ordrer – var det virkelig meningen?

»Ja, vi havde ingen vision om, at KMD ikke skulle være en stor del af dette. Men vi er gået fra én leverandør til fem forskellige, og det er for mig et meget, meget klart signal om, at det er lykkedes at bryde monopolet. På de fire store systemer var det muligt for os at få tilbud fra 20 leverandører – vi modtog 19 kvalificerede tilbud, så det er absolut en succes. KMD er selvfølgelig stadig en afgørende spiller i det kommunale landskab, og vi er selvfølgelig meget bevidste om den dobbeltrolle, der ligger i KMDs nuværende situation. Men KMD står i samme rolle som alle andre leverandører: De 30 år gamle systemer skal ud og erstattes af nyt,« understreger Thomas Rysgaard Christiansen.

pix-KMD

Kombit styrer i dag flere end 25 projekter for kommunerne og samarbejder med pensionskassen ATPs Udbetaling Danmark om at få givet KMDs monopolsystemer, som håndterer barselsdagpenge, pension, boligstøtte og familieydelse, konkurrence. Samlet betaler kommunerne 1,5 milliarder kroner om året for de systemer, som nu bliver skiftet ud. Af de otte store udbud har KMD genvundet tre, Netcompany har vundet tre, NNIT og EG hver et.

»Vi er blevet langt mindre afhængige af bestemte teknologier end tidligere. Det er fantastisk. Men den halve sejr kom, da alle 98 kommuner besluttede at stå sammen. Det var frivilligt, og det var en politisk meget modig beslutning. Kombit er blevet en muskel, der vil noget,« siger Thomas Rys­gaard Christiansen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen