Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Mofibo- og Plenti-stifter skyder penge i »lomme-mekaniker«

pix-Rubberduck
I Rubberducks app - lige nu kun til Apple-telefoner men om få måneder også til Android-telefoner - booker man mekanikeren, som så ruller ud og skifter fra vinter- til sommerdæk (eller omvendt) hjemme hos én selv eller på arbejdspladsen. Foto: Mark Thyrring, Rubberduck

Serieiværksætteren Morten Strunge går nu også ind i Rubberduck, som vil afskaffe besværet med at skulle på værksted med bilen og i stedet sender mekanikeren ud - i første omgang for at skifte dæk.

Først var det mobilrebellen Onfone, så kom e-bogstjenesten Mofibo, for nylig startede mobilselskabet Plenti, og nu skyder serieiværksætteren Morten Strunge omkring en million kroner i en ny digital tjeneste, der i første omgang skal gøre det slut med at køre til mekanikeren for at få skiftet mellem vinter- og sommerdæk og siden skal udvikle sig til at blive bilens personlige assistent med pleje og vedligehold i både danske og udenlandske storbyer.

»Det er et ultrasimpelt koncept - bare supersmart. Holdet bag har forstået at gøre det enkelt. Man booker simpelt hen mekanikeren til at komme ud og skifte hjul hjemme hos én selv. Det sparer folk for mange timer i stedet for, at man ringer og får en tid om to uger og så skal aflevere bilen og tage en taxi retur eller vente på bussen. Folk vil gerne betale for at slippe for en masse bøvl, så der er både et stort privat marked og en masse virksomheder, der kan se en ide i at lave en aftale, så medarbejderne ikke skal køre på værkstedet, mens de er på arbejde. Dertil kommer sikkerheden, nemlig at man ikke kører på nedslidte eller forkerte dæk,« forklarer Morten Strunge til Berlingske.

Det skal gøre en forskel

Rubberduck hedder den nye biltjeneste, som reelt er en mobilapp - lige nu kun til Apples iOS men inden for et par måneder også til Android-telefoner -, hvorigennem man booker den kørende mekaniker til at komme hjem til én selv eller ens arbejdsplads og klare dækskiftet på alle ugens syv dage.

Bag tjenesten står Morten Meisner, som var medstifter af e-bogssuccesen Mofibo sammen med Morten Strunge.

»Jeg har skudt under en million kroner ind her i første fase. Det er ikke så meget endnu, men nu skal de vise, at de kan. Der ligger et kæmpe potentiale fremadrettet i Rubberduck. Det er to uger siden, at vi blev enige. Jeg tror meget på de fyre, der står bag Rubberduck. Jeg foretager meget, meget få investeringer. Jeg skal føle, at det kan gøre en forskel. Ideen skal selvfølgelig være god, men det skal eksekveringen af den også. Jeg kan bidrage med, hvordan man kommer rigtigt ind på markedet, samt på investorsiden, så jeg træder ind i bestyrelsen,« siger Morten Strunge, som forleden rundede 30 år.

Dækskifte er kun første skridt

Rubberduck vil få mange til at istemme titelmelodien til filmen »Convoy« med Kris Kristofferson i lastbilen af samme navn, der rullede derudad. Det skal danske Rubberduck også gøre, forklarer Morten Meisner, der har været iværksætter, siden han var 21 år og - ud over at være medstifter af Mofibo for snart tre år siden - er ejer af reklamebureauet Revolt, hvor Rubberducks administrerende direktør, Anders Pajor, der også er en erfaren iværksætter, er partner.

»Nu har vi været i gang i 2½ uge - siden 6. april - og har en fuldtidsmekaniker ude på vejene. Vi begynder i København og omegn, men ambitionen er at rykke ud til andre storbyer i Danmark samt over grænsen. Morten Strunges investering gør, at vi kan skalere forretningen til udlandet. Vi starter med at komme og skifte dæk, men visionen er meget større: Vi vil tage alle former for service med vedligeholdelse og pleje af bilen og er i dialog med en række større partnere i den danske autobranche, som har taget enormt positivt imod produktet. Vi kikker lige nu på at komme ud med vask og rengøring, med dækskifte ved slidtage og på længere sigt også reparationer og serviceeftersyn på stedet,« siger Morten Meisner.

Når man har hentet Rubberduck-apen fra lige nu Apples App Store, indtaster man e-mailadresse og et kodeord samt sin nummerplade. Rubberduck henter så fra den centrale, danske motorkøretøjsdatabase alle tekniske detaljer om bilen, så de har den fulde, digitale profil på bilen - hvilket man også selv kan se i appen. Så vælger man, hvilken service man ønsker på hvilken dato, og om det skal ske hjemme eller på arbejdspladsen.

Bilistens mekaniker i lommeformat

»Et hjulskifte koster 499 kroner. Vi er ikke de billigste men absolut heller ikke de dyreste. Vi afhenter hjulene for 99 kroner, hvis de ligger et andet sted, og vi kan opbevare dem til næste sæson for 399 kroner. Når mekanikeren kommer, måler han dæktryk og slidtage og opdaterer oplysningerne i bilens profil, der bliver en elektronisk servicebog, som man altid kan finde,« forklarer Morten Meisner.

Ideen til Rubberduck har været undervejs i næsten et år.

»Autobranchen har fornyet sig enormt lidt. Vi går stadig til mekanikeren, som vi gjorde i 1930erne. Men den primære grund til, at folk køber en bil, er jo at ville opnå større frihed og fleksibilitet i hverdagen. I stedet kræver det mekanikerbesøg, grønne afgifter, parkeringsbøder m.m. Vi har valgt at begynde med hjulskifte, fordi det er relativt enkelt at udføre hos folk på hjemmeadressen, men som man bruger timevis på at få ordnet. Samtidig kører op mod en halv million danskere ifølge FDM rundt på nedslidte dæk. Vi tror, at folk undlader at skifte dæk, fordi det medfører en masse besvær og logistik. Vi håber, at Rubberduck bliver bilistens mekaniker i lommeformat,« siger Morten Meisner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen