Berlingske Business
07:13Verdens travleste lufthavn gik i stå efter strømnedbrud

Mød dansk IT-succes’ tre onkler fra Silicon Valley

16BUSZendesk-Side-6-7-13313.jpg
Et historisk billede: »De tre onkler«, som Zendesk-stifterne kærligt omtales af personalet som, er for første gang samlet i København, siden de i 2009 rykkede softwaresuccesen til USAs Silicon Valley. Onkeltitlerne henviser til, at (fra venstre) Morten Primdahl, Mikkel Svane og Alexander Aghassipour først sent gik i gang med deres iværksætterdrømme, som har et stort islæt af social bevidsthed. Foto: Ólafur Steinar Gestsson

»De gjorde det sgu«. Milliarden i danske kroner er forlængst rundet. Nu skal den være i dollar. Men der er en forpligtelse til at give tilbage, siger stifterne af en af de største, danske IT-succeser.

Næste mål: en omsætning på en milliard dollar om fire år – fem gange mere end i dag.

Her og nu: Investeringer i iværksættervirksomheder, der gør en social forskel – første gang ved at hjælpe blinde og svagtseende gennem en dansk mobilapplikation.

45-årige Mikkel Svane, 43-årige Morten Primdahl og 48-årige Alexander Aghassipour er samlet til et yderst sjældent møde på dansk grund i de hyggelige taglokaler i den gamle del af det indre København.

Herfra drives den danske afdeling af det firma, som de tre grundlagde for ni år siden – kort efter at Apple havde sendt den første iPhone på markedet og startet smartphonerevolutionen – og to år senere flyttede til USA, og som i dag har 1.300 ansatte på 11 kontorer verden over. Firmaet er børsnoteret i USA og har hovedsæde – og dermed også deres egen primære arbejdsplads – i San Franciscos berømte IT-mekka, Silicon Valley.

BM Indland

Zendesk er navnet. Sverige har Spotify, King med Candy Cross, Mojang med Minecraft og Tradeshift, Momondo, Endomondo og Zendesk – iværksættervirksomheder, der har kæmpet sig frem og ud i verden.

Zendesk trækkes gang på gang frem som et af for få danske eksempler på iværksættere, der »sgu gjorde det«, nemlig blev til noget stort, for Zendesks vedkommende uden at blive købt op.

»Vi har været heldige«

De tre stiftere, der kærligt omtales som »onklerne« af de danske medarbejdere, kastede sig i 2007 over software til kundeservice, dengang et område »langt under radaren«, som Alexander Aghassipour beskriver det. Zendesk er nu en hel kundeserviceplatform, som skal bringe virksomhederne tættere på deres kunder.

»I dag håndterer vi en milliard kundetransaktioner om året for 70.000 virksomheder. Timing er svær at time! Der skal en del held til, og vi har været heldige – men man skal også arbejde hårdt. Det er nemt at kigge tilbage på succesen, men det var ikke selvforskrevet, at vi skulle blive en succes. De første mange, mange år var op ad bakke hele tiden, og der skal lægges en umenneskelig mængde arbejde i det, mens man knalder penge af. Der er mange ofre, og man håndterer konstant usikkerheden om forretningen og aner ikke, hvordan næste kvartal, næste måned, næste år skal blive. At bruge mange penge og arbejde skidehårdt passer ikke ind i den danske mentalitet. At tænke langsigtet i investeringer, som først giver udbytte om ti år er fremmed for dansk og europæisk mentalitet. Men selv om vi nu er børsnoterede, føler vi stadig, at vi kun lige er ved første kapitel,« siger Mikkel Svane, som er administrerende direktør for Zendesk, mens Morten Primdahl er teknisk direktør, og Alexander Aghassipour er produktdirektør.

Mængden af brugere og dermed mængderne af data om dem er nu så stor, at Zendesks systemer snart begynder at kunne forudse, hvad udfaldet af en kundehenvendelse bliver – igen noget, som virksomhederne kan bruge til at blive bedre til at holde fast på deres kunder og udvikle kundeforholdene.

Kødby

Det handler – altid – om kundeservice

»Mange flytter budgetter fra at vinde nye kunder til at gøre de eksisterende kunder tilfredse. Den bedste måde at skaffe nye kunder på er at give eksisterende kunder en ny oplevelse. Nogle af de hurtigst voksende virksomheder, som vi har som kunder – f.eks. Airbnb og Uber – er ikke vokset på baggrund af busreklamer, men ved at give en fantastisk oplevelse, som folk fortæller venner og kolleger om. Kundeservice skal tænkes ind i alle produkter og tjenester. Det har vi understøttet ved at gøre det nemt,« siger Mikkel Svane.

I denne uge blev Zendesk Message præsenteret i forbindelse med Facebooks udviklerkonference. Funktionen kan bygges ind i Facebook Messenger, så virksomheder kan kommunikere med kunderne ad også denne kanal.

»Da vi begyndte, beskæftigede ingen sig med kundeservice. Det var dødssygt. Og sådan er masser af områder klar til »disruption«. Man skal opsøge ting, der er lidt støvede og har brug for en hjælpende hånd, og vende dem om. Det var det, der skete for os,« siger Alexander Aghassipour om, hvordan man kan få succes som iværksætter.

14BUSBagside-detroit-140729.jpg

Morten Primdahl understreger, at »det er stadig op ad bakke«, fordi udfordringerne i den teknologiske verden konstant står i kø.

»Men Silicon Valley har en koncentration af viden, som man kan lære af og lade sig inspirere af. Det er meget lettere, når man kan mødes med disse mennesker, frem for at sidde i Danmark og ikke forstå størrelsen af, hvad der sker,« siger Morten Primdahl.

Investerer i social bevidsthed

Zendesk er vokset med omkring 60 procent om året og havde i 2015 208,8 millioner dollar i omsætning.

De tre Zendesk-stiftere skyder nu penge i den danske mobilapplikation Be My Eyes, som siden sommeren 2015 gennem videochat har forbundet blinde med et netværk af seende, frivillige hjælpere, som hjælper med at læse tekster op, som de blinde og svagtseende ikke selv kan se, f.eks. om mælken er for gammel og andre dagligdags opgaver.

»Hvis man kan gøre en forskel og hjælpe hist og her ved at tilbyde ressourcer, som gør det nemt for folk, opbygger man en større, social ansvarlighed. Og en af alle virksomheders største udfordringer i dag er netop, hvordan man bygger tillid op til kunderne. Vi har en interesse i at gøre tingene bedre og give tilbage,« forklarer Mikkel Svane.

25BUSCBS1-154349.jpg

Be My Eyes er den første socialt bevidste iværksætter, som Zendesk skyder penge i – og den bliver ikke den sidste.

»Vi vil gerne være med til at skyde noget i gang og sætte fart i en bevægelse. Derfor skal Zendesks medarbejdere ud at være frivillige og hjælpe i alt fra suppekøkkener til shelters, alt, der bygger på frivillighed og hjælper børnefamilier, folk med sygdomme, folk, der lever på gaden. Vi har oprettet en fond med en million dollar fra starten og spæder op hvert år, og for hver bruger af vores applikation giver vi en dollar om måneden. Det er en måde at give tilbage på,« forklarer Mikkel Svane.

Fonden giver max. 25.000 dollar pr. initiativ, som den skyder penge i, samt et års gratis adgang til Zendesk-softwaren og sparring med Zendesks direktion.

De tre stiftere, som efter sigende ikke har været samlet i Danmark, siden de rykkede virksomheden til USA, lader sig ikke påvirke af succesen. Tonen er afslappet, der grines meget, og atmosfæren i loftslokalerne er formodentlig som, da de begyndte sammen i 2007.

pix-Peter Friis

»Vi tre er kransekagefigurer«

»Vi tre er kransekagefigurer. Det gælder om at bygge teams, der kan eksekvere. Det har vi været heldige med, især i Californien. Vores evne til at tiltrække folk og give dem udfordring, motivation og mening med, hvad de laver, er det, der får forretningen til at udvikle sig, og som fornyer os. Ingen af os havde drømt om dette. Også for os personligt begynder platformen nu at kunne gøre nogle interessante ting og udfordre os selv. Det er en fantastisk privilegeret situation,« siger Mikkel Svane.

Føler I jer stadig som iværksættere?

»Når vi sidder i San Francisco, så: ja!«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen