Berlingske Business

Modstand mod Ericsson-opkøb af Nortel

Ericssons kostbare opkøb af den nordamerikanske udbyder af trådløse netværk, Nortel, er nu i fare for at gå i vasken. Blackberry-selskabet RIM vil have de canadiske myndigheder til at skride ind mod opkøbet.

Budrunden var ikke fair og et salg til svenske Ericsson vil overdrage en al for stor del af det canadiske netværk for telekommunikation på udenlandske hænder.

Sådan lyder klagen fra Blackberry-selskabet RIM, der nu vil have de canadiske myndigheder til at bremse Ericssons 6 mia. kroner opkøb af det konkurstruede selskab Nortel.

Ericsson i klart overbud
Nortel har siden januar været beskyttet af den amerikanske konkurslovgivning for at få ro til en omstrukturering af selskabet, der ellers ville have været gået konkurs.

I juni accepterede selskabet et bud på 3,4 milliarder kroner fra Nokia, et tilbud der efter kort tid blev overgået af kapitalfonden MatlinPatterson, der tilbød 3,8 milliarder kroner for de trådløse aktiver. Også Blackberry-selskabet RIM kom med et tilbud, som dog blev afvist af Nortel på grund af en procedurefejl.

Ericsson var sidst til at komme ind i budkrigen, men vandt med et bud på små seks mia. kroner.

Ansvar for at skride ind
Amerikanske og canadiske myndigheder undersøger i øjeblikket buddet fra Ericsson, og det er ved at appellere til de canadiske myndigheder, at RIM håber, de kan få budrunden til at gå om.

”Den canadiske regering har mandatet og ansvaret for at skrive ind og beskytte vitale canadiske interesser,” skriver RIM i en udtalelse.

Ericsson ønsker ikke at kommentere sagen yderligere, men understreger dog over for avisen Financial Times, at de anser alle regler for værende overholdt i forbindelse med budrunden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen