Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Mobilselskaber stavnsbinder virksomhedskunder

Mens private forbrugere fortsat kun må binde sig med seks måneder hos et mobilselskab som ny abonnent, bliver det mere

og mere almindeligt at danske virksomheder tegner uopsigelige aftaler af to til tre års varighed.



Gevinsten er større

rabatter og tilskud til nye mobiltelefoner.



Til gengæld mindsker de etablerede mobilselskaber konkurrencen fra discountselskaberne,

der har øget indsatsen rettet mod erhvervskunderne.



- Inden for de seneste par år er virksomhedernes gennemsnitlige bindingsperiode

hos os steget fra 12 måneder til nu 24 måneder. Vi giver størst rabatter til de kunder, som yder noget til gengæld.

Og desto længere kunderne binder sig til os, desto større rabat giver vi, siger Stig Tiedemann, salg- og marketingdirektør

for erhvervsmarkedet hos Danmarks næststørste mobilselskab, Sonofon.



Han fortæller, at trenden fortsætter

mod længere og længere bindinger.

Belønner de trofaste

Teleanalytiker Torben Rune fra rådgivningsfirmaet

Netplan fortæller, at selskabet typisk anbefaler kunderne kontrakter med teleselskaber af længere varighed.



- Lange

bindingsperioder giver bedre priser, fordi mobilselskaberne i stigende grad vil belønne de trofaste kunder fremfor at kaste

sig ud i en direkte priskonkurrence med discountselskaberne, siger han. Torben Rune vurderer, at det formentligt er mere end halvdelen

af de største danske virksomheder, der har bundet sig i flere år til et bestemt mobilselskab:



- Og det er ikke viljen

som mangler hos dem, som ikke har lavet aftaler af længere varighed. Men de har ofte ikke styr på virksomhedens indkøb

af teleydelser, der er foregået meget decentralt. Og det er en af forudsætningerne for at lave lange aftaler.

Omgår

bindinger

Discountselskabet Telmore bekræfter, at de store mobilselskaber styrker båndene til erhvervskunderne:



-

Men nogle virksomheder laver alligevel aftaler med. De gælder bare fra den dag bindingsperioden udløber, siger adm. direktør

Allan Christiansen, Telmore.



Torben Rune mener, at det er de fleste virksomheder uanset størrelse, der kan drage fordel

af længere aftaler.



Virksomhederne skal dog være opmærksom på to ting:



- Priserne på mobiltefoni

falder hele tiden, så man bør sikre sig at priserne i aftalerne kan genforhandles midtvejs i perioden. Derudover bør man

undersøge hvilke vilkår, der gælder for at slipppe ud af en aftale. Det kan eksempelvis få betydning, hvis

virksomheden ophører eller en medarbejder stopper, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen