Berlingske Business

Mobilselskaber overvejer at blokere annoncer

pix-Shine
Annoncer fylder på mobilskærmen (til venstre) og æder også af datapakken i mobilabonnementet. Derfor vil et israelsk firma nu fjerne dem hel (til højre)t, og tilsyneladende er europæiske mobilselskaber interesseret i at være med. Illustration: Shine

Israelsk selskab, støttet af teleselskabet »3«s ejer, laver software, der skræller alle annoncer væk på mobil- og tavle-PC-skærmen. Men det strider mod princippet om fri og ens internetadgang i Europa.

Mobilselskaber i Europa overvejer at blokere for annoncer ved at installere særlig software i deres net.

Ifølge den britiske finansavis Financial Times planlægger flere unavngivne, europæiske mobilselskaber at installere annonceblokeringssoftware fra et israelsk softwareselskab, Shine Technologies, i løbet af i år - i første omgang som valgfri mulighed. Det skal sikre, at mobilkunderne får bedre kontrol over, hvad deres datapakke i mobilabonnementet bliver brugt til.

Shine har som en af sine investorer Horizons Ventures, der ejes af Asiens rigeste mand og storejer af også det danske mobilselskab »3«, Li Ka-shing.

Æder af datapakken

Shine mener, at annoncerne »forurener vore net- og appoplevelser med reklamer, der trænger ind i privatlivet og er anmassende«, som det hedder på selskabets netsted. Ifølge selskabet kan diverse pop-op-annoncer, selvafspillende videoklip og andre former for digitale reklamer let æde 10-50 procent af mobilabonnementets datapakke hver måned.

Blokeringen vil ramme de fleste annoncer på mobilt udstyr - telefoner og tavle-PCer - men ikke blande sig i annoncer i f.eks. tidslinien på Facebook eller på Twitter.

De store teknologigiganter som Google, Apple og Facebook tjener stadig flere penge på annoncer, og på den mindre mobil- eller tavle-PC-skærm fylder annoncerne en relativt større del af det, man ser. Teleselskaber og internetudbydere lægger i disse år arm med teknologiselskaberne om, hvem der egentlig bestemmer over internetforbindelsen og dermed, hvem der har kontrollen over brugeroplevelsen.

Ens adgang for alle er grundprincip

Annonceblokering har gennem mange år kunnet ske på PCer, hvor man installerer tilføjelsesprogrammer i sit internetprogram. Dermed skrælles annoncerne automatisk væk, ligesom pop-op-vinduer, der springer op, når man klikker på typisk links, blokeres. Ifølge britiske BBC har omkring fem procent af alle internetbrugere installeret annonceblokeringssoftware på deres PC.

Hvis et teleselskab begynder at blokere annoncer, kan der imidlertid blive problemer med den såkaldte netneutralitet. Det er et princip, som både Europa og USA håndhæver, om, at al nettrafik har ens adgang i nettene. Ingen må altså kunne diskrimineres - hverken positivt eller negativt.

Teleselskaberne kan tilbyde en annonceblokering som en del af abonnementet eller selv opfordre kunderne til at vælge at blokere for annoncerne, men de må ikke bare selv blokere. Det skal folk selv vælge at gøre.

En fransk internetudbyder, Free, har tidligere blokeret annoncer men fik af den franske regering besked på at fjerne den digitale barriere.

Internetgiganten Google er selv i gang med - i mindre skala - at afprøve rollen som mobilselskab i USA. Her vil Google have fuld kontrol over netforbindelsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen